Detta enligt Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små- och medelstora företag i hela landet. Närmare bestämt 28 procent av de här företagen uppger att de inte kommer att bli mer digitala inom någon administrativ del, som offerter, fakturor och inköp, de närmaste tolv månaderna – något som Henrik Salwén vd på Visma Advantage säger kan inverka negativt på deras verksamhet.
Läs mer: Här är systemen som "aldrig" når upp i molnet
– Att så många små företag inte planerar att ta några steg alls i digital riktning den närmsta tiden är både överraskande och oroande. De riskerar att gå miste om de effektivitets- och kostnadsfördelar som digitala verktyg kan innebära för alla typer av bolag.
Av alla branscher utmärker sig kultur- och fritidssektorn där 58 procent inte gör några digitala satsningar inom området. Bland de som tror att de digitaliserar mer av administrationen så är det digitala fakturor och inköp online, som pekas ut som de troligaste områdena.
Läs mer: Småföretag? Dåligt med pengar? Så här blir din marknadsföring effektiv
Undersökningen visar vidare att 31 procent av småföretagarna helst gör inköpen via telefonen.
– Att så många fortfarande handlar över telefon innebär att det finns en stor potential för småföretagarna att spara tid och pengar. Ett digitalt inköpssystem kan exempelvis göra det betydligt lättare att hitta rätt leverantör till rätt pris, säger Henrik Salwén.