När Apple presenterade sina nya telefoner för ett par veckor sedan spelade satsningen på förstärkt verklighet, AR, med utvecklingsverktyget AR Kit en central roll. De första AR-apparna till IOS 11 har redan börjat ploppa in. Ikea var till exempel tidigt ute med sin satsning Place, men den är långt ifrån ensam. Tvärtom är det vi nu sett bara början på en väntande AR-revolution. Och tekniken blir allt intressantare för företagsmarknaden.

I augusti spådde IDC att den totala omsättningen för AR- och VR-produkter kommer att öka explosionsartat. I år väntas den globala omsättningssiffran bli 11,4 miljarder dollar, och 2021 beräknas den siffran ha vuxit till 215 miljarder dollar. Den genomsnittliga tillväxttakten per år kommer enligt rapporten att ligga på 113,2 procent. Och surret som uppstått efter att Apple haft AR-fokus vid sitt telefonsläpp lär knappast få en dämpande effekt på IDC:s prognos.

– Konsument, retail och tillverkande industri kommer att vara de områden som först investerar i och tar till sig AR och VR. Men vi ser också att andra sektorer, som offentlig sektor, transport- samt utbildningssektorn kommer att nyttja all den transformationskapacitet som finns i den nya teknologin, säger Marcus Torchia, analyschef på IDC Customer Insights & Analysis.

Läs också: Så hyllas supermobilen Iphone X av analytikerna

Och ute hos företagen kryddas det just nu verkligheter för fullt. Hos konsultjätten CGI har man fram tills nu främst jobbat med Microsofts Hololens när man varit inne i AR-världen. Och den satsningen gjorde också at man kunde vara tidigt ute att anamma Apples nya möjligheter.

– Vi har haft en mixed reality-plattform som funkat bra mot Hololens. Det var enkelt att ändra lite i den, så nu har vi kompletterat med Apples AR Kit, säger Bengt-Åke Claesson, som har titeln Practice Lead IoT på CGI, men han håller även i andra satsningar på nya teknologier.

Och tack vare att man var tidigt ute finns redan den första CGI-utvecklade AR-appen ute, för husleverantören Movehome.

Bengt-Åke Claesson
Bengt-Åke Claesson.

– Sedan i onsdags ligger den ute för IOS 11 i App Store. Det är spännande att komma in i den marknaden. Du kan bland annat titta på hur huset passar på sin tomt och gå in i huset och se hur utsikten blir, säger Bengt-Åke Claesson, som tror på en rejäl AR-skjuts när de nya Applelurarna kommit ut på marknaden.

– Det har varit mycket intresse för AR och det finns faktiskt en stor marknad redan nu eftersom IOS 11 funkar på Iphone 6s och senare, samt på Ipad från generation 4. Och jag tror vi kommer att se en väldigt utveckling nu när telefonerna kommer. Synd att det är så lång väntan bara.

Finns det någon efterfrågan hos företagen då, eller är det bara en ny cool teknik?
– Vi har en enorm efterfrågan och många projekt som pågår. Det kommer verkligen att ta fart. Här utgår vi från behovet. Oftast har saker och ting i vår bransch varit teknikdrivet, men de produkter vi ser på marknaden idag utgår från behovet. Nu handlar det mer om nytta och det är inte bara spelvärlden som kommer att dra nytta av det här.

Att Bengt-Åke Claesson står för en hel del av entusiasmen på CGI är tydligt, och han har inte varit främmande att testa nya grepp för att komma på nya idéer till en ny teknik. Ett av de oväntade greppen visade sig vara oväntat givande.

– Vi har haft kurser med tio- och elvaåringar och haft en dialog om vad de tycker att man ska använda det till. Man får fantastiska idéer från dem som ser den här tekniken som en självklarhet. Nu är det bara att beta av den listan med fantastiska idéer, säger han.

DVA, en nystartad studio som utvecklar AR-upplevelser, rustar också för en kommande AR-boom i kölvattnet av AR Kit och nya telefoner.

– Det är väldigt intressant och kommer underlätta för en annan typ av AR. Det kommer inte minst att bana väg för smartphonebaserad AR och göra det tillgängligt för en stor del konsumenter. Tidigare har det främst varit headsetbaserad AR, säger Bo Gustafsson, som är kreativ chef på DVA.

Läs också: Rasade ihop efter förlorad Apple-affär – nu säljs bolaget

Och det är inte bara Apple som tänker AR just nu. Även Googles AR Core för Android är på gång och det kommer så klart att ge ännu mer fart åt AR-affärerna.

Bo Gustafsson
Bo Gustafsson.

– Det här kommer verkligen att få folk att fatta vad det handlar om. Det är inte bara en ny teknik. Det är ett nytt medium som vi inte helt och hållet vet idag vad det kommer att användas till. Men vi är övertygade om att det här är ett intressant område. Med 15-20 års erfarenhet inom digitala medier startade vi det här bolaget i augusti.

Bo Gustafsson säger att han och kollegorna länge jobbat med att skapa digitalt innehåll för företag, och på frågan om vad AR ska användas till och vilka bra idéer som finns svarar han med en motfråga:

– Finns det bra idéer för film? Ja, absolut. AR och VR är som sagt ett helt nytt medium som kan användas till vad som helst och det kommer att få genomslag i flera branscher. Vad det sedan är som blir killerapplikationen har vi inte sett än. Det är svårt att föreställa sig vad det är nu, men när det väl finns kommer vi att se det som oumbärligt, säger han och jämför med hur vi använder våra telefoner idag.

– För 15 år sedan var det inte ett problem om man inte har internet i fickan. Idag är det så, och AR kommer förmodligen att kännas lika oumbärligt väldigt snart.