Sällanköpshandeln i Sverige omsatte närmare 240 miljarder kronor under de sju första månaderna i år. Det var cirka 5 miljarder kronor mer än under samma period i fjol, och det är nu e-handeln som står för hela tillväxten.
Det konstaterar HUI Research i en ny konjunkturprognos på tisdagen.
– Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats av så har sällanköpsvaruhandeln nolltillväxt, konstaterar HUI.
Läs också: Dementerar flyttryktena – nu ska Media Markt satsa i Sverige igen
Institutet konstaterar att detta illustrerar den resa som e-handeln gjort de senaste åren – från en stark procenttillväxt till allt starkare tillväxttal i kronor och ören - vilket i allt högre utsträckning kommit att prägla utvecklingen i den övriga handeln.
– Den svenska e-handelsförsäljningen beräknas landa på 68 miljarder kronor under 2017, vilket är en ökning med cirka 10 miljarder kronor jämfört med föregående år, skriver HUI.

De fastslår samtidigt att e-handelns tillväxt alltjämt är god räknat i procent. Under andra kvartalet växte e-handeln med 15 procent jämfört med föregående år, vilket var en procentenhet högre än under första kvartalet.
Läs också: Media Markt ger upp Sverige? Expert på väg ta över butikerna
Bland delbranscherna i e-handeln var det barnartiklar och leksaker som var kvartalets vinnare, med +24 procent, tätt följd av bygghandeln, som ökade 20 procent. Men även mer mogna e-handelsbranscher, som elektronik- och klädhandeln, växte starkt med +17 respektive +17 procent.
Nyhetsbyrån Direkt