Tittar man på de två senaste kvartalsrapporterna så har den snabbast växande delen av Alphabet varit Google Cloud. Och igår var det dags för bolagets nordiska molnstyrka att kalla till baluns i Stockholm.

– Vi vill presentera Googles molnplattform för den svenska och nordiska publiken. Och det gör vi som en plattform för big data, infrastruktur, maskininlärning, kommunikation och samarbete, sammanfattar Eva Fors, Nordenchef för Google Cloud, bolagets budskap.

Och det budskapet riktades inte minst till bolagets partner, som är en viktig del för att verksamheten ska slå igenom på bred front.

– Vikten av partnerskap är stor med publika molntjänster. Väljer man att lägga en stor del av sin plattform hos en extern part så krävs det en hel del förtroende, säger Eva Fors.

Läs också: Google filar på fysiska nycklar som ska hålla vip-kunderna säkra

Om man tittar i den klassiska svenska it-branschen så är det ytterst få av de klassiska återförsäljarna och konsulterna som idag är tätt lierade med Google Cloud.

Kombinationen av historiska band och tidigare it-miljöer hos företagen gör att Microsoft fortfarande har en stark ställning, vilket så klart ger en fördel i molnkriget. Och näst på tur hos konsultbolag hungriga på det publika molnet har snarare Amazon Web Services stått, ett bolag vars partnerflora i Sverige vuxit sig allt större.

Googles molnsatsning på den svenska företagsmarknaden är fortfarande en ganska ny företeelse, och stora svenska molnkunder har varit ganska lätträknade. Men under gårdagen fanns ett flertal tunga kunder på plats.

Bland de nordiska kunderna märks dels en affär som gjorts i Finland med Rolls Royce och naturligtvis den ständiga prestigekunden Spotify, som pratade om hur man sjösatt nya tjänsten Spotify for artists.

Men även mer traditionella svenska företag fanns representerade den här gången, som riskkapitalbolaget EQT Ventures som berättade om hur de använder Googles moln för att med hjälp av externa och interna data få hjälp att hitta vad som kan bli nästa stora investering. Dessutom var Telia där och presenterade hur man jobbar med tjänsten Telia Zone.

– Alla företag, stora som små, tittar på hur man kan jobba ännu mer effektivt med digitalisering. Där upplever vi ett stort intresse nu. Vi ser framför allt stort intresse från vissa typer av bolag, dels från startupbolag men även från mer traditionella bolag, inte minst de som är väldigt datadrivna, som exempelvis detaljhandel och mediebranschen, säger Eva Fors.

Globalt sett har Google utökat sin partnerbas rejält de senaste åren. Och nu hoppas Eva Fors på en liknande utveckling i Sverige.

– Vi har fått 13 000 nya partner globalt till Google Cloud. Några av våra globala partner jobbar vi nära i Sverige också, som exempelvis Accenture, SAP, Intel och Pivotal, säger Eva Fors och nämner sedan några av bolagets viktigaste partner i Norden.

– Vi har Evry i Sverige, Computas i Norge och Vincit i Finland. Och i Sverige jobbar vi även närmare Enfo än vad vi gjort tidigare, samt med Doberman.

Läs också: Google-experten: Här är 6 misstag du måste undvika på nätet

Upplever ni att de andra molnjättarna har ett försprång ute i partnerledet?
– De flesta kunderna jobbar helst utifrån en multicloudstrategi. Det är väldigt få kunder som bara väljer ett alternativ i det publika molnet. Inte minst när det gäller data och machine learning är vi starka, och vi har även en väletablerad utvecklarcommunity.

Vad konkurrerar ni med? Bästa pris eller vilka vapen är det som gäller?
– Vi ser hur vi har byggt Google på de plattformarna under 19 års tid, och har driftat riktigt tunga tjänster som som Gmail, Youtube och Google Foto. Vi har en enorm erfarenhet av de största tjänsterna, och det finns ett stort intresse av att dra nytta av den kompetens vi har.

Eva Fors nämner också att Google har 150 ingenjörer i Sverige som bland annat jobbar med att utveckla tjänsten Google Meet. Och ska man tro ryktena kommer Google snart att vara ännu mer representerat här. Det är i alla fall Google som har pekats ut som det bolag som är på väg att bygga en jätteanläggning i Horndal, i Avesta kommun. Men i vanlig ordning är det ingenting som bolaget vill kommentera.

– Vi har vårt datacenter i Hamina, 90 minuter utanför Helsingfors. Där kommer vi snart kunna erbjuda Google Cloud-tjänster. Och vi öppnade även ett nytt datacenter i Frankfurt för ett par veckor sedan och har även ett i Belgien.

Är det viktigt att ni har era datacenter här?
– Ja, det underlättar att ha datacenter inom EU, inte minst för många regulatoriska krav. Med GDPR är det viktigt med tillgång inom EU för att kunna möta de regler som finns, och det gör vi med våra befintliga datacenter.