Det är nu ett år sedan Facebook lanserade Workplace – en samarbetsplattform som ska kombinera konsumentappen med funktioner för företagsanvändare. Det här är en marknad som på kort tid blivit ett riktigt getingbo där de får slåss mot etablerade jättars samarbetsverktyg som IBMs Connections och Microsofts Yammer, men det finns också överlapp med nya lösningar som Slack och Microsofts chattverktyg Teams. Dessutom har Cisco sitt verktyg Spark.

Men Facebook har lockat till sig en hel del företag. I en bloggpost skriver de nu att 14 000 organisationer använder Workplace och att det senaste tillskottet är ingen mindre än den amerikanska detaljhandelsjätten Walmart som har 2,2 miljoner anställda.

Läs mer: Många nyheter i Facebooks företagstjänst Workplace

Enligt Raúl Castañón-Martínez, analytiker på 451 Research och som amerikanska Computerworld talat med, har Facebook uppnått en ”anmärkningsvärd tillväxt” under den ganska korta tid som de funnits ute på företagsmarknaden och han tillägger att uppsidan fortfarande är stor.

– Det kan verka som om Workplace var lite sen att lanseras, men samtidigt har festen bara börjat. Slack har till exempel haft en fenomenal tillväxt och de har inte funnits särskilt länge. Om du ser på den totala marknaden så har de bara skrapat på ytan. Det här innebär att marknaden fortfarande växer och det finns mycket kvar att kämpa om.

Facebooks konkurrensfördel är att så många känner igen sig från det privata användandet, till exempel ingår nyhetsflödet, vilket innebär att det inte krävs så mycket utbildning för att anamma verktyget på företagen. Därutöver finns meddelandetjänsten Work Chat där användarna kan chatta eller sätta upp videosamtal, möjligheten att skapa grupper för att arbeta med särskilda projekt, särskilda funktioner för it-avdelningen och så vidare.

Läs mer: Facebook släpper gratisversion av Workplace

Gartners analytiker Larry Cannell säger till Computerworld att Facebook Workplace möter en bred konkurrens.

– Slack är mer direkt associerat med traditionellt samarbete i grupper, där människor hela tiden arbetar tillsammans, kommunicerar ofta och behöver samordna sitt arbete. Sociala nätverk kan fylla den rollen, men de förknippas starkast med bredare, mindre formella konversationer. Att Workplace fokuserar på grupper är ett försök från Facebook att komma närmare teamsamarbeten men deras arv av socialt nätverk gör att människor förknippar dem med detta.