Det var den 29 september som Microsoft drabbades av en rejäl smäll och det var framför allt kunder i Nordeuropa som drabbades. Mellan klockan 13.27 och 20.15, koordinerad universell tid, låg nyckelsystemen i Azure nere i ett av Microsofts datacenter.

Tjänster som påverkades var Virtual Machines, Cloud Services, Azure Backup, App Services, Web Apps, Azure Cache, Azure Monitor, Azure Functions, Time Series Insights, Stream Analytics, HDInsight, Data Factory and Azure Scheduler och Azure Site Recovery. Det skriver The Register.

Läs också: Canalys vd: Microsoft skrotar Surface under 2019

Och nu har det också visat sig att det var ett antal på varandra följande olyckliga omständigheter som låg bakom avbrottet. Haveriet började med att ett rutinmässigt underhåll av brandsläckarsystemet genomfördes.

Men när det gjordes råkade systemet sättas igång ofrivilligt och den brandbekämpningsgas som då läckte ut gjorde i sin tur att luftkonditioneringssystemet gick ner automatiskt. Detta sker eftersom man vill undvika att systemet ska ge syre åt eventuella lågor som skulle kunna spridas via ledningarna. Men sedan visade det sig att bristen på kyla i sin tur gjorde att en del maskiner slutade fungera som de ska.

Microsoft uppger att man fick igång sin luftkonditionering redan efter 35 minuter och att temperaturen snabbt återgick till det normala. Men eftersom några av de överhettade servrarna och lagringssystemen ”inte stängdes av på ett kontrollerat sätt” så tog det ett tag att få igång dem igen.

Läs också: Nya molngänget: Den gamla outsourcingen är död

”Vi ber vänligen om ursäkt för hur det har påverkat våra kunder. Vi jobbar kontinuerligt för att förbättra Azureplattformen och våra processer för att se till att sådana incidenter inte sker igen”, skriver Microsoft i sin rapport efter händelsen.