Amazon går fram på bred, väldigt bred, front. Med deras molnverksamhet AWS har de en stor del av den globala marknaden.

Med e-handeln tar de sig in på nya områden som livsmedel som senast med uppköpet av livsmedelskedjan The Whole Foods Market.

Nu kommer en undersökning som visar att Amazon gått förbi Google som det företag som flest fruktar. Det är den amerikanska nyhetssajten Recode som skriver om hur Amazon blivit ”företagsvärldens boogeyman”. Enligt en analys FactSet data som har gått igenom företags publika konferenssamtal under året (som till exempel i samband med delårsrapporter, med aktieägare och analytiker) så nämndes Amazon 2090 gånger fram till 11 oktober medan Google nämndes 1500 gånger.

Och även i Sverige sätter Amazon skräck i de allt fler konkurrenterna. Här lägger ju företaget som bekant en miljard dollar på tre datacenters i Mälardalsregionen. 

Johan Christenson
Johan Christenson.

En it-leverantör som har erfarenhet av att konkurrera med Amazon inom molnet är snabbväxande City Network. Vd Johan Christenson säger att det blir tydligare att AWS kommer närmare inpå, och att detta inte bara gäller molnet.

– Vilket företag ska inte vara oroligt för Amazon i dag? De äger infrastrukturen. De äger lagret däröver, plattform som tjänst. De äger hela e-handelssidan. De äger hela kedjan, och tänk alla data de har, från infrastrukturen och från e-handeln.

Läs också: Amazon köper matvarukedja för 120 miljarder

– Jag tror varje företag måste fråga sig: När går de in på ditt område? Vd:n Jeff Bezos började med skor, det är en tidsfråga innan han konkurrerar med Ikea. På it-området började han med servrar, det är en tidsfråga innan han börjar konkurrera med konsulter och systemintegratörer.

Vad innebär det för svenska molnleverantörer att Amazon bygger datahallar i Sverige?
– Det innebär dels att deras kunder kan lägga sina data i Sverige, och vissa vill ju det av regulatoriska skäl. Men det innebär ju också att de bygger upp en organisation i Sverige. Det är klart att det här innebär att de kommer närmare.

Hur kan ni som svensk molnleverantör konkurrera med AWS?
– Vi trycker mycket på öppenhet med plattformen Openstack och det som kallas multicloud. Det kommer mer och mer att företag inte vill låsa in sig hos en leverantör Vi kör med öppna api:er och öppna standarder. Det andra är att vi satsar mycket på att kunderna ska kunna efterleva specifika krav och regler, som gäller till exempel databehandling och säkerhet, som Basel för bankerna och EU:s nya dataskyddsregler GDPR.

Anders Kingstedt är vd för konsultbolaget Mjukvarukraft som har sin expertis på det som kanske är AWS största konkurrent, nämligen Microsofts Azure-plattform.

– Det finns säkert skäl att känna oro för Amazon, säger han. Om man kollar på Amazon Web Services så är det ju tydligt att de har ambitioner i Sverige. Förutom att de bygger sina datacenter så rekryterar de ju en hel del.

Får AWS några fördelar på den svenska molnmarknaden med sina datacenters?
– I vissa fall tror jag de får en enorm fördel. Jag springer ju på organisationer där det är avgörande att leverantören har sina datahallar i Sverige, och att data och tjänster stannar här. Inte minst tror jag det kan bli en fördel i det offentliga Sverige.

Det är emellertid inte bara inom molnet Amazon gasar. Som Computer Sweden tidigare uppmärksammat så gör företaget nu en satsning inom livsmedel, med bland annat uppköpet av The Whole Foods.

Läs också: Fyra stora drar ifrån i molnet – men här är hoten mot deras framfart

Och när vi intervjuade Icas vd Per Strömberg om deras e-handel var det tydligt att han är mer bekymrad över e-handelsjättens livsmedelsatsning än till exempel framväxten av de nätbaserade matkasseleverantörerna.

– Amazon måste man ha stor respekt för. De ser också det här med att man måste ha fysiska butiker – vilket de visar med förvärvet av The Whole Foods-kedjan. Kommer de till Sverige så kommer de att bli en tuff konkurrent. Men jag tror samtidigt inte att Sverige är det första landet på deras lista.