Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, har haft stora it-problem sedan ett drygt dygn tillbaka. De som drabbats allra hårdast är en stor del av de svenska trafikskolorna som använder sig av förbundets it-system.

För trafikskolornas kunder har det exempelvis inte gått att nå elevcentralen.se, och det har inte heller gått att boka några lektioner då bokningssystemet legat nere.

Då de vanliga kanalerna inte fungerat har flera körskolor gått ut via sociala medier för att informera sina kunder om att en brand inträffat i STR:s datacenter.

Skärmdump: Trafikskolan Pilen
Pilens trafikskola i Laholm informerade på Facebook.

– Det har inte brunnit, men brandsläckningssystemet har utlösts i vår datahall i Limhamn. Vi håller på och återställer det nu, säger Håkan Björklund, vd på STR till Computer Sweden, och konstaterar att det har varit ett jobbigt dygn.

– Det har varit problem sedan lunchtid igår. Vi har ungefär 750 trafikskolor som kunder och de använder vårt it-system. Det har stått stilla, men inte helt och hållet. Det fungerade delvis fram till kockan 15.30 igår. Då stängde vi ner allting.

Håkan Björklund säger att man nu ser en ljusning och hoppas vara igång igen inom kort.

Läs också: Brandsläckare släckte Microsofts Azure i sju timmar

– Vi håller på att återställa nu och hoppas att trafikskolornas system ska vara igång framåt kvällen. Det senaste beskedet vi har lämnat är klockan 17. och det hoppas vi kunna hålla. Vi måste göra lite tester först och se att det fungerar, säger han.

Det datacenter som drabbades tillhör IP-Only. Bolagets kommunikationschef Niclas Karnhill svarar så här på vad det var som hände under gårdagen:

– Ett brandlarm utlöstes vid lunchtid i går. Brandlarmet gjorde att brandsläckningsgas utlystes, vilket gjorde att diskar i utrustning skadades.

Vad var det som utlöste brandlarmet?

– Det undersöker vi nu, vi kommer att återkomma till våra kunder med detta.

Exakt vilka kunder som finns i datacentret säger man att man inte kan gå in på.

– Det är ingenting vi, lika lite som andra leverantörer, kan uttala oss om av sekretesskäl, säger Niclas Karnhill.

Att STR är en av de kunder som drabbats är dock klart.

Vilket ansvar har IP-Only?

– Allmänt angående avtal så står det i dessa att kunderna ska har en försäkring, som skyddar dem gällande skada på utrustning. Då kunderna hyr ett rack av oss, har vi generellt inget ansvar för drift. Kunderna har i dessa fall ett eget ansvar att ha egen backup. Vi kommer att kontakta samtliga kunder med felorsak.