Har it-chefer och företagsledningar verkligen koll på vad det egentligen kostar att uppgradera och underhålla stora erp-system? Och vet de vilken verklig nytta som de får ut av sina långsiktiga avtal?

Jag tror inte det. För i så fall skulle de säkert söka efter alternativ och försöka hitta billigare lösningar. Alternativen finns och bekräftas av både forskning och mängder av erfarenhet.

Analysföretaget Nucleus Research har analyserat hur stora och mellanstora företag kan frigöra pengar genom att avstå från stora systemuppgraderingar och löpande underhåll av SAP-system. Beskedet: Det finns mycket pengar att spara – i genomsnitt 75 procent av de årliga underhållskostnaderna och i enskilda fall upp till 90 procent. Om man tackar nej till de stora systemuppgraderingarna, och istället arbetar vidare på en redan inkörd och stabil version av affärssystemet, kan man få loss stora resurser genom att istället använda tredjepartsapplikationer och flytta löpande support till en oberoende leverantör.

Läs också: "Dålig kvalitetssäkring får it-systemen att krascha"

Egentligen är det ganska självklart. Det handlar om flexibilitet och anpassning till en snabb utveckling. För vi lever ju alla mitt i ständiga förändringar med nya molnlösningar, e-handel, tillgänglighet och säkerhet, mobilitet, nya arbetsplatser och anställningsformer, nya produktlinjer och mycket annat. Företaget och dess behov utvecklas inte alltid som man har tänkt sig. Och allting, även det oplanerade, kräver sitt it-stöd.

Det här är en artikel från IDG Opinion

Vill du också tycka till om något? Så här gör du.

Det är en orsak till att stora systemsatsningar som är tänkta att leva i många år fortlöpande måste kompletteras, utvecklas. De kommer ofta att kosta betydligt mer än man tänkt sig från början. För det är inte alls säkert att den utveckling som man betalar för går i just den riktning som man själv väljer att gå.

Det är här som budgeten kommer in: Systemsupport och nya versioner ses som självklara budgetposter, år efter år. När man en gång har valt leverantör och system, och dessutom lagt ner en massa pengar och energi på att få det att fungera, är det en ganska hög tröskel att ompröva sin budgetpost. Det bara rullar på, även om det kostar pengar och inte ger de fördelar som man tänkt sig.

Läs också: "Regeringens duttande med digitaliseringen duger inte"

Och samtidigt som verkligheten springer från planerna måste it-budgeten anpassas till både de systemlösningar som man kanske inte behöver, men ändå bundit upp sig för, och till allt nytt som kommer till därför att verkligen kräver det.

I slutänden finns det alltså risk för att it-budgeten blir ett hinder för utvecklingen. Därför bör it-chefer och företagsledningar ägna mer kraft åt att jaga kostnader, budgetera om och lägga resurserna på utveckling, istället för att rulla vidare i gamla hjulspår.

Jacob Zätterström, nordisk försäljningsansvarig på Rimini Street