City Network köper utbildningsbolag

Svenska molnleverantören City Network köper det utbildnings- och tjänsteföretaget Hastexo, ett bolag som nischat in sig på öppen källkods-lösningar för molntjänster och distribuerad lagring. Företaget har dessutom en utbildningsplattform för självstudier kring skalbara och distribuerade it-system.

– Att snabbt kunna utveckla och anpassa nya tjänster är idag mycket viktigt för alla typer av företag, och utvecklingsavdelningen och driftorganisationen måste jobba tätt samman, automatisera processerna och säkra kvalitén. Att ha en flexibel och öppen it-infrastruktur är helt avgörande för att lyckas med detta. Genom Hastexos utbildningsplattform och tjänster stärker vi ytterligare vår möjlighet att hjälpa företag med sin transformation, säger Johan Christenson, vd och grundare av City Network.

Hastexos personal, som är baserad i Österrike, Indien och Brasilien blir nu en del av City Network och it-infrastrukturplattform City Cloud, och bolagets vd, Florian Haas, kommer att få rollen som ansvarig för professionella tjänster och utbildning på City Network.

– Teamet på Hastexo har i många år bidragit till utvecklarcommunityn för Openstack, Ceph, och Open Edx. När vi nu blir en del av City Network så kan vi hjälpa dessa communities att växa snabbare, över hela världen. Dessutom kan vi hjälpa fler kunder att ta del av affärsfördelarna med en öppen it-infrastruktur, säger han.

Dizparc köper sig in i Malmö

Konsultbolaget Dizparc, som sedan starten för drygt ett år sedan, vuxit till närmare 100 medarbetare, etablerar sig nu i Malmö. Det sker genom att bolaget, likt många konsultkollegor, köper en digitalbyrå.

Dizparcs förvärv heter Markenvard, och beskrivs som en digital fullservicebyrå med verksamhet i Öresundsregionen. Bolaget har kunder över hela Sverige. och tio medarbetare, som bland annat jobbar med förståelse för och kartläggning av kundernas digitala rörelsemönster.

– Genom förvärvet av Markenvard stärker vi vår position och bidrar till den digitala utvecklingen hos små- och medelstora företag. Markenvards kunnande kommer att bidra till våra kunders affärsutveckling på ett mycket positivt sätt. Dessutom etablerar vi oss i Öresundsregionen, en spännande tillväxtregion, säger Per Bråkenhielm på Dizparc.

– Jag är verkligen glad över att Markenvard blivit en del av Dizparc. Vi får tillgång till ett enormt nätverk av kompetenser och erbjudanden som kan bidra till våra kunders utveckling, precis som jag hoppas att vi kommer att kunna bidra med vår kompetens till Dizparcs befintliga kunder. Markenvards resa fortsätter nu i en miljö med entreprenörsanda, där den digitala affären står i fokus. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor utveckla våra kunders verksamheter med de digitala möjligheter som finns, säger Albin Wärnelöv, vd på Markenvard.

Sundsvallsbolag tar in 13,5 miljoner

Sundsvallsbaserade Crosser Technologies, som jobbar med intelligent edge computing-mjukvara, som gärna kallas fog computing, har fått in 13,5 miljoner kronor i såddkapital. Investeringen leds av Spintop Ventures med Almi Invest och Norrlandsfonden som medfinansiärer.

Crossers mjukvara fungerar som ett mellanlager mellan sensorer och molntjänster, där Crosser analyserar strömmande data i realtid och möjliggör kostnadsbesparingar och ökad funktionalitet för tidskänsliga applikationer.

– Kärnan i Crosser realtidsserver är utvecklad sedan 2009 av Ulf Björklund. När vi startade Crosser var grunden redan klar, vilket gjort att vi kunnat gå till marknaden väldigt fort. Finansieringen gör att vi kan bygga på teamet och investera i sälj och marknad, säger vd och medgrundare Martin Thunman.

– Att koppla upp sina tillgångar och analysera dem i realtid ger industriföretag möjligheter till nya konkurrensfördelar och stora kostnadsbesparingar. I många sådana scenarion behövs en distribuerad arkitektur och smart mjukvara. Kombinationen av en väldigt stor marknadspotential, Crossers teknik och grundarnas expertkunskap och trackrecord, gjorde oss väldigt intresserade att leda såddfinansieringen, säger Finn Persson, partner på Spintop Ventures.

Indentive kopplar upp grejer i Varberg

Indentive har tillsammans med Kalejdo Bredband levererat sin Internet of Things-plattform Connective till Varbergs kommun. Avtalet har tecknats med det kommunalägda bolaget Varberg Energi, och innebär enligt Indentive att Varberg blir den första kommunen i landet som får en helhetslösning för IoT i sitt stadsnät.

– Än så länge har vi bara sett början på den IoT-revolution som kommer att påverka alla människor i alla branscher i hela världen. Det kommer att göra våra samhällen resurseffektivare, våra hem smartare och våra liv enklare. Det finns alltså många anledningar för en operatör, till exempel ett stadsnät, att implementera den nya tekniken, säger Lars-Thomas Rasmussen, vd på Indentive.

Indentive konstaterar att kommunen med hjälp av sensorer exempelvis kan optimera avfallshantering och endast hämta avfall när det behövs eller informera trafikanter om vilken väg som har minst trafik. Eftersom Connective är en öppen plattform kan kommunen lägga till vilka tjänster som helst, och skräddarsy den för varje operatör. Avtalet med Varberg Energi är Indentives första kring bolagets helhetslösning för IoT, men bolaget uppger att flera andra stadsnät har aviserat att de vill använda Connective på ett liknande sätt.

– Varberg Energi vill ligga i framkant och vi vill kunna erbjuda kommuninvånarna smart samhälls- och stadsinformation och smarta tjänster för hemmet. Därutöver vill vi ge kommunen möjlighet att digitalisera vården och omsorgen. Plattformen Connective ger oss möjligheten att göra allt detta på ett enkelt och smart sätt, säger Lars Wessman, affärsområdeschef för IT på Varbergs kommun.

Sundets pärla nästa för Consid

Konsultbolaget Consid fortsätter sprida ut sig i landet. Nu öppnar bolaget sitt fjortonde kontor i Sverige och det blir i Helsingborg. Consid drog igång sin verksamhet i Malmö under 2012, och har sedan dess vuxit från en till drygt 50 individer på orten. Sedan en tid har man kastat blickar mot Helsingborg som en potentiell nästa ort för nyetablering, och nu är det alltså dags.

– Det bubblar verkligen i Helsingborg, och det känns väldigt logiskt för oss att utöka vår befintliga Malmöverksamhet inom digital marknadsföring, kommunikation och e-handel hit eftersom vi gillar att vara med där det händer. Staden har en väldigt tydlig vision kring digitalisering, och här finns satsningar på inkubatorverksamhet och utbildning inom bland annat e-handel, säger Christian Rydström, som idag är regional försäljningschef för Consid i Malmö, och som även axlar rollen som kontorschef.

– Att Helsingborg blir vår nästa etablering är ingen slump. Vi ser en enorm potential i staden som sådan och regionen i helhet, och etableringen utgör en naturlig förlängning av vår verksamhet i Malmö, med närhet till flera av våra större kunder och ett näringsliv som minst sagt är på hugget, säger Consids vd Peter Hellgren.

Nexus senaste drag – Prag

Svenska identitets- och säkerhetsföretaget Nexus Group öppnar ett nytt utvecklingscenter i Prag. Det nya utvecklingsteamet i Tjeckien kommer att arbeta med både pc-mjukvaran Nexus Personal Desktop och mobilappen Nexus Personal Mobile.

– De här produkterna ger dina användare intuitiv tvåfaktorsautentisering och elektronisk underskrift direkt från datorn och mobiltelefonen. Det är nödvändigt för oss att kontinuerligt uppgradera och investera i de här produkterna, eftersom de är avgörande för vår position som ledande helhetsleverantör av identitets- och säkerhetslösningar för fysisk och digital access, säger Lars Pettersson.

Pulsen och Apper samlar IBM-kraft

Pulsen och Apper har inlett ett samarbete där man tillsammans ska erbjuda företag med egenutvecklade affärskritiska applikationer en möjlighet att köpa sitt eget system som en saas-tjänst för IBM Power I.

– Vi ser behovet och potentialen i att erbjuda den här typen av helhetslösning som på ett säkert och effektivt sätt hjälper företag att säkra sin it-miljö. Med Appers mycket höga kompetens och långa erfarenhet av att utveckla, förvalta och modernisera applikationer och vår egen kompetens inom säker och stabil it-drift vet vi att det här skapar en mycket intressant lösning för många företag, säger Martin Hogmalm, vd på Pulsen Production AB.

– Det här samarbetet innebär att vi kan erbjuda en helhetslösning som är unik och skapar stor nytta för företag med egenutvecklade system. Det gör också att vi kan erbjuda betydligt bättre möjligheter att möta dagens och framtidens förväntningar som gamla system inte är designade för. Samtidigt kan vi tillsammans ta kunderna hela vägen till en väl sammanhållen lösning som kan omfatta allt från finansiering och utveckling till drift och förvaltning. I Pulsen har vi en partner som ligger i absolut framkant när det gäller it-drift och som dessutom delar vår satsning och övertygelse att IBM Power i fortsätter att vara en mycket stabil plattform med hög kapacitet, kommenterar P-A Freiholtz, vd på Apper Systems.

Tieto tar in Trustly

Fintechbolaget Trustly drar igång ett samarbete med det numera Tietoägda Emric. Initiativet ger Emrics företagskunder tillgång till Trustlys metod för direktbanksbetalningar över hela Europa. Med Trustlys hjälp ska Emric leverera snabba, enkla och säkra betalningar och överföringar online, direkt till och från bankkonton hos konsumenter på 29 europeiska marknader.

– Vår ambition är att erbjuda en heltäckande plattform för onlinebanker och företag inom finans. Det innebär att vi behöver möta efterfrågan på lösningar där ledande fintech-leverantörer redan är integrerade och där är Trustly en av de absolut starkaste aktörerna, säger Pedram Tadayon, vd på Emric.

– Emric har vuxit snabbt de senaste åren och erbjudit nya betallösningar till mer än 60 företag i 24 länder. Med hjälp av Trustly kommer Emrics kunder få tillgång till en ny marknad med miljontals potentiella kunder över hela Europa. Vårt samarbete visar att Trustly tillföra ett betydande värde till financial services-sektorn, säger Oscar Berglund, vd på Trustly.

Svensk mjukvara vill bli Bim in Japan

Svenska mjukvarubolaget Bimobject har dragit igång ett dotterbolag i Japan tillsammans med Nohara, som är en distributör av byggmaterial. Det nya dotterbolaget, som kontrolleras till 51 procent av Bimobject och till 49 procent av Nohara, får ensamrätt att marknadsföra Bimobjects produkter och tjänster på den japanska marknaden. Det avtal som tecknats innebär att Bimobject kommer att få årliga licensintäkter, som garanteras vara minst 1 miljon dollar per år under dotterbolagets tre första verksamhetsår.

– Avtalet är ännu en bekräftelse på att vi har ett globalt och attraktivt erbjudande. Potentialen för den japanska marknaden är enorm och genom Noharas väletablerade och omfattande verksamhet öppnas dörren till ett stort antal användare och produkttillverkare. Japan är världens tredje största ekonomi och en av de viktigaste marknaderna i regionen. Därför är samarbetet ett stort steg mot en kraftfull inbrytning i regionen, samtidigt som vi skapar en god licensintäkt. Jag är verkligen oerhört stolt över detta samarbete, säger Bimobjects vd och grundare Stefan Larsson.

Fintechgäng sätts in på storbanken

Fintech-bolaget Mina Tjänster har fått ett rejält genombrott när bolagets tjänst ska integreras i Swedbanks och Sparbankernas app. Det innebär att 4,3 miljoner svenskar kommer att kunna ha direkt tillgång till plattformen.

– Det känns riktigt kul att vi har gått från ett långsiktigt mål att integrera med en bank, till att faktiskt vara där. Vårt fokus är att underlätta och förbättra vardagen för konsumenter. Nu kan vi göra det för ytterligare 4,3 miljoner svenskar, säger Joakim Sjöblom, medgrundare av Mina Tjänster.

Swedbanks investering i Mina Tjänster skedde för drygt ett halvår sedan, och var bankens första investering i ett fintech-bolag. I bankens app kallas funktionen Abonnemangshjälpen och blev tillgänglig för Swedbanks och Sparbankernas 4,3 miljoner kunder i Sverige igår. Där kan bankkunderna nu se vilka abonnemang de har samt hantera dessa genom att antingen säga upp eller förbättra dem.

– När vi nu erbjuder Abonnemangshjälpen till våra svenska kunder direkt i appen bryter vi ny mark, aldrig tidigare har bankkunder kunnat hantera sina abonnemang direkt i sin mobila bankapp. Den nya tjänsten är ett resultat av samarbetet med Mina Tjänster och ger våra kunder bättre överblick och ökad kontroll över sin privatekonomi. Att människor får bättre koll på privatekonomin bidrar till en sundare ekonomi för hela samhället, säger Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank.