Att de stora it-leverantörerna nästan samtidigt fått ett överväldigande intresse för bilar är välkänt vid det här laget.

Nu är frågan: Är it-återförsäljarna lika intresserade som sina leverantörer? Det borde de vara. I alla fall om man frågar en riktig branschveteran, nämligen Steve Brazier som är vd på analysföretaget Canalys och expert på det som brukar kallas kanalen, det vill säga distributörer och återförsäljare av it-produkter.

Nyhetssajten The Register skriver att Steve Brazier i sitt anförande på eventet Canalys Channel Forum meddelade publiken bestående av it-återförsäljare och systemintegratörer:

– 20 procent av er kommer att sälja självkörande fordon 2022. En del av er kommer att sälja bilar, en del drönare och andra båtar. Det går väldigt fort i transportindustrin nu – fundera över hur ni kan dra fördel av detta.

Läs mer: Full fart framåt mot förarlöst – Intels köp av Mobileye klart

It-företag och fordonsindustrin smälter allt mer samman, och flera it-leverantör gör tunga investeringar i uppkopplade och självkörande bilar. Steve Brazier tror att it-företag har goda möjligheter att lyckas när den här stora sektorn ställer om. Däremot tror han att det finns flera traditionella bilföretag som inte kommer att lyckas med omställningen. Bland annat hävdar han att it-företag är snabbare på att ta till sig nya tekniker.

När Computer Sweden för snart ett år sedan pratade med Bo Ericsson som är vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening tog han upp just de här frågorna – och han menade att många fordonsverkstäder måste börja växla upp och skaffa sig it-kompetens, annars kan it-företagen komma in och ta deras kunder.

– I dag är det verkstäderna man vänder sig till även om problemen är it-relaterade. Men vad är det som säger att inte till exempel elektronikkedjorna kommer att erbjuda reparation av bilen i framtiden?

– Det här är ju en affärsmöjlighet för it-företagen. Och det kommer att födas nya företag. Har du ett företag som kan it så är inte steget långt från att de går in och säger att ”vi reparerar er bil också”. Om de distansreparerar min dator – varför skulle de inte kunna distansreparera min bil också?

Flera it-leverantörer gör också enorma satsningar på fordonsindustrin.

Intel har gjort sitt 130-miljardersköp av israeliska Mobileye som utvecklar teknik för självkörande fordon, och ingått en allians med bland annat BMW om produktion av självkörande bilar.

Läs mer: Fler än hälften nobbar självkörande bilar – ”branschen underskattar oron”

Microsoft, Google och Apple gör också stora investeringar här.
Och de senaste månaderna har både Samsung och Panasonic visat att de vill vara med på banan.

Det har sina skäl att it-leverantörerna har spanat in fordonsindustrin som framtida kassako: Produktionen av uppkopplade bilar väntas öka med nästan 800 procent mellan åren 2015 och 2020.

2020 väntas 60 miljoner uppkopplade bilar produceras i världen.