När Tieto lägger ett bud värt 462 miljoner kronor på Avega är det senaste i raden av stora konsolideringar i konsultbranschen. När Computer Sweden ringer runt till personer med kunskap i konsultbranschen så tror alla att konsolideringsvågen fortsätter – och den främsta drivkraften är kompetensbristen.

– Vi har ju sett extremt mycket förvärv inom konsultbranschen, och det kommer absolut att fortsätta. Det hänger ihop med kompetensbristen och att personalomsättningen är hög nu. När det inte går att rekrytera så köper de större bolagen till sig specialistkunskaper, säger konsultexperten Mattias Loxi som är medgrundare av onlinetjänsten Cinode.

Är det någon speciell kompetens som de stora bolagen vill åt med de här förvärven?
– Vi har ju sett en hel del förvärv av digitala byråer, senast när ÅF köpte Inuse förra veckan.

Mattias Loxi fortsätter:
– Men det är ju heller inte bara de stora svenska konsultbolagen som förvärvar, utan vi har sett exempel på hur franska konsultjättar som Assystem och SQLI köper upp svenska bolag för att ta sig in på den svenska marknaden.

Läs mer: ÅF slukar Inuse och skapar designjätte: "Ingen annan är i närheten"

Johan Svantesson, som är it-konsultanalytiker på analysföretaget Redeye, säger att det finns en del starka skäl som talar för att konsolideringsvågen i konsultbranschen fortsätter:

– Många köper för att få tillväxt och för att det är svårt att rekrytera, det är ett sätt att få in ny kompetens på bolaget, och de drivkrafterna kommer att finnas kvar. Om man ser på Avega till exempel så är ju de kända för att seniora konsulter med specialistkompetens, och det är ju just den kategorin som är svåra att hitta.

– Det är sällan två lika stora bolag går samman, utan ofta är det ett större bolag som köper ett mindre. Särskilt attraktiva är mindre och nischade konsultbolag.

Det är många it-konsultbolag som försvunnit från börsen de senaste åren (Connecta, Cybercom, Modul 1 och Sigma), antingen att de blivit uppköpta eller att de köpt ut sig själva – kommer det att finnas några börsnoterade konsultbolag kvar i framtiden?

– Samtidigt är det ju en del som tillkommit, som till exempel B3it, så att summa summarum vet jag inte om det kommer att vara så stor skillnad i framtiden, säger Johan Svantesson.

– Sedan har ju inte konsultbolag något direkt behov av att ligga på börsen, även om det kan finnas fördelar i att de blir synliga, vilket kan göra det lättare att rekrytera och få uppdrag. Det blir en kvalitetsstämpel.

Läs mer: Avega om Tietos bud: ”Det borde bli bra”

Också Per Wallentin, som är vd på det börsnoterade konsultbolaget Knowit, tror att vi kommer att få fortsatt konsolidering i branschen.

Per Wallentin
Per Wallentin, Knowit.

– Ja, definitivt och vi vill vara med och driva den. Vi tittar löpande på förvärv, men för vår del handlar det om att hitta företag med liknande affärsmodell, vi skulle inte förvärva ett bolag som bara är resursuthyrare eller som bara säljer en produkt, utan vårt fokus är åtaganden och projekt där vi tillsammans med kunden sitter i förarsätet.

Hur mycket handlar uppköpen om att det är svårt att rekrytera ny kompetens?
– Det är en drivkraft. Samtidigt är det ju inte billigare att förvärva än att anställa, och för vår del har vi också haft en bra organisk tillväxt.

De börsnoterade konsulterna blir allt färre – ser ni er framtid på börsen?
– Ja, det gör vi. Vi vill vara en aktiv spelare i den omstrukturering som pågår i branschen, och då har det fördelar att vara på börsen, om man till exempel behöver ta in mer kapital. Dessutom blir man mer synlig på börsen.