It-proffs får ta ledarroller
Kraven på it-proffs att inte bara göra en utan flera saker ökar – precis som på andra grupper.
– Företag låter it-personal mäta kunder för att dela med sig av sina kunskaper om produkter och samla information, säger Kyle Gingrich som är chef över it och certifieringar på Skillsoft.
Han pekar på hur de ombeds att leda Scrumteam, göra presentationer för sina kolleger eller chefer och lära sig att arbeta med virtuella team. Och för varje ny hatt som de måste sätta på sig så krävs att de övar upp sin sociala kompetens.
Social kompetens
Enligt en undersökning från amerikanska mjukvaruföretaget Icims är de tre icke-tekniska kompetenser som rekryterare letar efter problemlösning, anpassning och tidsplanering.
– Skaffa dig en mentor som förstår affärer och kommunikation, säger James Stanger, chefsevangelist på CompTIA.
Det kan vara någon på jobbet, en granne eller någon annan du möter.
– Se till att lägga samman nyckelkompetens för teknik, affärer och social kompetens så kommer folk att slå sig fram till din dörr.
Certifieringar inom analys
Företag översvämmas av data från molnet och uppkopplade prylar och kämpar för att kunna analysera dem på ett sätt som hjälper verksamheten att ta beslut.
– Vilken kompetens som helst på det här området är het, säger Rick Sullivan, vice vd på bemanningsföretaget CTG.
– BI, analys, internet of things-programmering och utveckling, big data, maskininlärning, AI, blockkedjan och affärssystem.
Gavin Robertson, teknikchef på mjukvaruföretaget Whamtech konstaterar att analys är kung men att mer kan göras för att plocka ut rätt data att analysera.
Läs också: Du ska vara mångsidig för att bli mobilutvecklare
– Att bara dumpa kopior av verksamhetsdata utan att adressera grundläggande datahanteringsprocesser kan leda till att man förlorar värden eller inte inser hur mycket värde som man faktiskt kunde ha fått ut.
Den starka efterfrågan gör att många it-proffs nu griper sig an certifieringar i dataanalys.
Personliga relationer med sitt nätverk
Kvalitetssamtal – det är vad it-proffs bör fokusera på tycker James Stanger som föreslår att de ska kommunicera med sina kontakter en och en.
– Men gör inte bara reklam för dig själv. Se till att dela med dig av värdefullt, utvalt innehåll och tankar till personer i ditt nätverk. Du kommer att upptäcka att det som intresserar dig också oftast intresserar dem.
På samma sätt bör också cheferna använda den strategin för att få ut det bästa av sitt team. Donna Kimmel, hr-chef på Citrix rekommenderar frekventa utvecklingssamtal snarare än något samtal åer år.
– Det motiverar människor att bli kreativa och prestera bättre, säger hon.
Affärskompetens
Som alltid är affärskompetens hett. Innovation inom it betyder idag att utveckla sådant som är bra för affären om man vill göra karriär.
– Vi ser allt fler roller inom marknadsföring och i affärsverksamheten som belönar att man har en bakgrund inom it. säger Lev Lesokhin, analyschef på mjukvaruföretaget Cast.
– I takt med att mjukvara genomsyrar allt vi gör så blir det också allt viktigare för verksamhetsfolk att åtminstone ha en grundläggande förståelse för vad tekniken gör för affären.
Läs också: Många nyexade ser första jobbet som en station på vägen
Utveckla säkerhetskompetens
It-proffs jobbar nu för fullt med att bredda sin kompetens inom it-säkerhet för att få fler verktyg, skapa bättre karriärmöjligheter och skydda sina företag.
– It måste få med säkerhetskomponenten i takt med att tekniken införs allt snabbare, säger Rick Sullivan.
Och säkerheten är inte en fråga som kommer att minska i betydelse. Han pekar på dataintrånget mot det amerikanska kreditupplysningsföretaget Equifax där man hade missat en säkerhetsuppdatering.
– Vi väntar oss den här trenden fortätter. Särskilt när stora säkerhetsläckor uppdagas sp den på Equifax, säger han.