Under årets upplaga av Dell EMC Forum var det en del som lockade lite mer än de andra. Den kvinnliga nätverkslunch som den nya it-jätten valde att arrangera lockade både bättre och fler besökare än väntat.

– Vi hade 150 platser men fick stänga anmälan vid 160 så det var verkligen fullsatt, säger Marie Berner Moberg, säljchef på Dell EMC.

Och lunchen, som gjordes i samarbete mellan Dell EMC:s arbetsgrupp Women in Action och partnern Atea, var inte bara ett bra initiativ för att peppa kvinnliga chefer. För Dell EMC var det också en viktig kontaktyta med kunder och partner.

– Det var fantastiskt att få möjlighet att prata med så många kvinnliga seniora befattningsinnehavare på plats vilket gav oss möjligheten att ha helt nya typer av dialoger. Det märktes tydligt att det verkligen finns ett behov av detta i teknikbranschen, och förutom de på plats hade vi dessutom många andra som hade frågor kring arrangemanget. Det kändes som vi tog ett nytt och bra grepp, säger Marie Berner Moberg, som berättar att idén föddes under förra årets upplaga av Dell EMC:s årliga event.

kvinnligt nätverkande
Inspirerande kvintett. De två Dell EMC-kollegorna Marie Berner Moberg och Mia Fredga var med och drog igång årets kvinnliga nätverkslunch. Här tillammans med moderatorerna Eva Ekedahl och Jeanna Rutherhill och Ateas it-chef Johanna Kjellberg.

– Förra året var vi 45 kvinnor på 700 personer under Dell EMC Forum. Jag och mina kollegor Elina Helmer och Mia Fredga sade att vi måste göra något för att locka fler kvinnor till vårt event.

Och testballongen visade sig alltså flyga bra och gav mersmak. Lunchen bjöd dels på att Johanna Kjellberg, it-chef på Atea, intervjuades på scen i en livevariant av Karriärpodden, där Eva Ekedahl intervjuar kvinnliga toppchefer i olika branscher. Tillsammans med Jeanna Rutherhill driver hon också initiativet Women for leaders och de var moderatorer under eventet, där det bland annat handlade om att synliggöra omedvetna fördomar om manliga och kvinnliga egenskaper.

Marie Berner Moberg säger att nätverksträffen delvis ska fungera som ögonöppnare för ens dolda fördomar, men den viktigaste delen för henne är att kunna inspirera.

– Vi vill peppa med ett positivt budskap. Inte ha fokus på att det går långsamt att få in kvinnor i branschen, utan vi vill att det ska vara stärkande och ge positiv energi. Vi har fått väldigt positiv respons från kunder, partner och medarbetare, säger hon.

Dells svenska vd Stefan Alariksson har under de senaste åren jobbat mycket med att ha en så jämn fördelning mellan könen som möjligt, eftersom han är övertygad om att det skapar ett bättre klimat och inte minst ett bättre företag. Nätverkslunchen kan ses som en förlängning av det arbetet, och frågar man Marie Berner Moberg var det här bara början.

– Vi jobbar med det här och gör mycket bra saker på Dell EMC och vill gärna öppna upp ännu mer, säger hon.

Dell EMC
Moderatorerna Eva Ekedahl och Jeanna Rutherhill.

Och arbetet att uppnå en jämn fördelning mellan könen behöver ta nya tag efter storfusioinen. Svenska Dell hade lyckats nå en 50-50-fördelning, i alla fall inom vissa delar av bolaget. Sedan flyttade det lite mer farbroderliga EMC in.

– Vi hade en bättre mix innan vi gick ihop med EMC. Det är därför vi gör den här grejen nu. Vi vill ha en bättre balans, säger Marie Berner Moberg.

Jämställdhetsarbetet är inte bara något som sker på svenska Dell EMC. Bolagets grundare, ägare och namngivare Michael Dell har dragit igång arbetet med hjälp av organisationen Marc, som är en förkortning av Men advocating real change.

– Hela syftet är att den som sitter på makten ska börja skapa förändring. Det är ofta vita medelålders män. Om de inte ser sina egna förutfattade meningar vid rekrytering så kommer ingen förändring att ske. Det arbetet leds av Stefan Alariksson i Sverige. Det blir så klart extra starkt när vår vd leder det. Och det startade från Michael Dell, som tagit det ut i ledningsgrupperna. Sedan kanske inte alla har plockat upp det som Stefan har valt att göra, säger Marie Berner Moberg.

Och även om en 50-50-fördelning är ett eftersträvansvärt mål anser Dells säljchef att det är själva markarbetet – som i det här fallet bokstavligen är ett Marc-arbete – som är den allra viktigaste delen.

– Det är viktigare att både män och kvinnor är villiga att motarbeta sina fördomar. Jag tror att det gör större skillnad än om vi är 50 procent kvinnor och 50 procent män. Vi tror inte att vare sig kvinnligt eller manligt är bättre, utan det handlar om att veta vilka egenskaper man har, och göra det bästa de egenskaperna, säger hon.