I en undersökning som gjorts av EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO i Sverige, Spanien, Tyskland och Storbritannien har det hittats 27 000 e-butiker som misstänks för att göra intrång på andras varumärken.

Bland dessa använder sig 75 procent av domännamn som tidigare förknippats med populära webbplatser, och som därmed inneburit fördelar när det gäller till exempel sökmotorers indexering, recensioner av tjänster och produkter eller länkar från andra webbplatser som inte uppmärksammat den aktuella användningen.

När domännamnet varit tillgängligt för omregistrering har de här falska e-butikerna hållit sig framme och förvärvat domännamnet, och kort därefter har de startat sin verksamhet.

Läs mer: Nytt EU-beslut ska underlätta europeisk e-handel

Antonio Campinos som är vd för EUIPO anser att ”upptäckterna är ögonöppnande” och att metoderna används i ”ännu högre utsträckning än väntat”

– Denna analys kommer att hjälpa EU:s brottsbekämpande myndigheter eftersom de reflekterar över hur man kan ta itu med problemet med dessa falska e-butiker. Förbättrad kunskap om hur förfalskare fungerar erbjuder nya vägar för företag i kampen mot förfalskning online. Detta kommer också att ge fördelar för konsumenterna.

De tidigare domännamnen innehöll exempel från nästan alla områden, från offentlig till privat verksamhet, nyhetssajter och webbplatser för kända personer och fanklubbar.

Den mest berörda produktkategorin är skor följt av kläder.

Läs mer: E-handel: Slaget om Europa – Amazon dominerar i Tyskland och Alibaba laddar

I rapporten uppger EUIPO att det i Sverige upptäcktes 2 444 e-butiker som misstänks för att göra intrång i andras varumärken och som använder ett nationellt toppdomännamn som tidigare varit registrerat av en annan aktör.

Undersökningen visar också att det finns många gemensamma drag hos de misstänkta e-butikerna: Webbplatstekniken, användningen av särskilda ombud och namnservrar samt värdleverantörernas ursprungsländer. ”Det som på ytan ser ut som tusentals e-butiker utan anknytning till varandra är sannolikt ett eller ett fåtal företag som till europeiska konsumenter marknadsför varor som gör varumärkesintrång”.