Neddragningen sker efter att det nu gått snart tre år sedan Nordea drog igång sin stora ombyggnad av sin it-struktur, projektet Simplification. Som CS tidigare rapporterat rullar just nu banksystemet Temenos ut i banken.
Och det är denna transformation som Nordeas vd Casper von Koskull i rapporten pekar ut som orsaken till att 6 000 anställda, varav 2 000 konsulter, nu måste lämna banken.
Enligt Casper von Koskull har transformationen som banken gjort också blivit mer omfattande än vad som planerades från början vilket har drivit kostnaderna.
"Många av dessa satsningar ingick inte i den ursprungliga planeringen 2015. De har dock gjort banken avsevärt mer motståndskraftig, robust och agil.", skriver han.
Läs också: Nordea dumpar sina gamla system – så ser planen ut
Bland de 2 000 konsulter som nu blir av med sina uppdrag finns också it-konsulter.
– Ja, det gör det delvis. Men jag har ingen uppgift om hur stor del av dem som är det, säger Nordeas presschef Petter Brunnberg.
Er vd hänvisar till att omställningen kräver ett kompetensskifte och att ni också planerar att anställa personal – handlar det om digital kompetens?
– Ja, bland annat behöver vi få in en digital kompetens.
Så neddragningen är alltså ett direkt resultat av att ni digitaliserar banken?
– Det är ett resultat av att den omfattande transformeringen där en viktig del är digitalisering. Vi driver digital bank och då behöver vi annat, säger Petter Brunnberg.