En bra bit in i rapportfloden från de börsnoterade konsultbolagen är det bara att konstatera att det knappast finns något som talar för en avmattning i dagsläget.

– Tittar man generellt är det fortfarande positiva tider. Det är inte lika hög takt som förra året, men det är fortfarande en väldigt bra tillväxt. Vi delar upp siffrorna i businesskonsulter och it-konsulter. Vi räknar med att business-delen kommer att ha en tillväxt på 7,8-8 procent i Sverige under 2017, medan it ser ut att landa på 4,5 procents tillväxt, säger Jan Horsager, analytiker på IDC, och konstaterar att den svenska tillväxten ligger en bra bit över de andra nordiska länderna.

Och förutsatt att inga stora geopolitiska faktorer kommer att påverka ser han ingen anledning till att marknaden ska mattas av under 2018.

– Det är ett riktigt bra affärsklimat nu tack vare den digitala transformationen. Det viktigaste vi ser som driver på affärerna nu är GDPR. Där kommer det att ske väldigt mycket affärer under 2018, och det gäller inte bara fram till 25 maj när det träder i kraft, utan vi tror att de affärerna fortsätter under hela året.

Läs också: Köpfest utan slut – därför öppnar konsultbolagen stora plånboken

Jan Horsager konstaterar att det som fortfarande kan vara något hämmande är att det är svårt att rekrytera folk i rätt takt, och han konstaterar att inget av de nordiska länderna klarar av att utbilda tillräckligt många för att möta de krav som finns.

Daniel Djurberg, analytiker på Handelsbanken Capital Markets, konstaterar att det positiva marknadsläget i sig själv kan innebära att de etablerade bolagen stöter på en ny form av patrull. På sätt och vis kan man säga att det går för bra för de svenska konsultbolagen.

– Det är nästan för stor efterfrågan på många marknader. De bolag som har en kundbas som är skickliga på att motverka prisstegringar kommer att få det tuffare. Och vi ser att den som har ett starkt varumärke inte har lika stor användning av det nu eftersom det handlar om att kunna leverera snabbt. Nu är det bara time to market som avgör. Det skulle förmodligen gå bra att få uppdrag för den som öppnar en låda imorgon. Det är ett väldigt bra tryck, framför allt i Stockholm, Göteborg men även övriga Mälardalen och i Linköping, säger han

Men samtidigt är varumärket så klart fortfarande viktigt, inte minst i den ständiga dragkampen om de bästa konsulterna.

– Det stora problemet är rekrytering och där måste man ha ett starkt varumärke. Här har till exempel Knowit lyckats bra med sin rekrytering. Men det kräver att man har en plan, både för HR och PR för att försäkra sig om att man har ett bra brand.

Och tittar man specifikt på hur bolagen har rapporterat kan man konstatera att en marknad som skriker efter duktiga konsulter gynnar ett bolag som konsultmäklaren Ework. Tillväxten under tredje kvartalet var 22 procent, och under årets första nio månader har man vuxit med 29 procent.

– Så är det definitivt. Det är brist på folk och i den publika sektorn behövs mycket folk, och där krävs det ofta specialister och många av dem sitter i Eworknät eller liknande, säger Daniel Djurberg.

Och pratar man med Eworks vd, Zoran Covic, så håller han helt och hållet med om bilden och han ser gärna att branschen fortsätter gå på högvarv eftersom det gynnar ett bolag som Ework.

Läs också: Nytt jättebygge ska hjälpa konsulter mot bostadsbristen

– Vi har haft en väldigt bra tillväxt. 22 procent under kvartalet är väldigt starkt och vi fortsätter ta marknadsandelar, säger han och förklarar varför:

– För det första så passar vår affärsmodell väldigt bra när det är bra tider. Det är då det är tuffast att hitta kompetensen och då vänder sig många till oss. Den andra delen är att vi har ändrat bolaget väldigt mycket och sett över våra interna system och hur vi jobbar. Det är ett annorlunda Ework idag där vi kan följa kundens cykler på ett bättre sätt än tidigare.

Han säger att bolaget är mindre beroende av enstaka, stora kunder idag. Tvärtom ser det bra ut över hela linjen, och mycket av det kan också förklaras av att bolaget fått starkare fäste på marknaden.

– När jag började på bolaget var det ingen självklarhet att kunderna kom till oss. Nu har vi hamnat i en position där kunderna väljer oss på ett annat sätt. Vi har fått en position som Goldman Sachs i bankvärlden. Vi är ett naturligt val och det är ingen som kommer att få sparken för att de väljer oss.
(Home)