Det här innebär att Sverige nästa år ska öka antalet användare av digitala brevlådor – med 150 procent.

– Det är vår målsättning, säger Håkan Johansson som är verksamhetsutvecklare för tjänsten Mina meddelanden på Skatteverket. Vid utgången av det här året räknar vi med att det finns två miljoner användare och vid slutet av 2018 är målsättningen att det ska vara fem miljoner.

Hur ska ni lyckas få ytterligare tre miljoner användare att skaffa den här tjänsten under ett år?
– Det finns en hel del aktiviteter man kan göra. Förra året fick vi en jätteskjuts i samband med deklaration, då man var tvungen att ha en digital brevlåda för att få pengarna till påsken.

Läs också: Nu pressar regeringen på för att få fart på e-förvaltningen

Framför allt kommer fler myndigheter än Skatteverket att börja arbeta aktivt med att marknadsföra de digitala brevlådorna, säger Håkan Johansson. Både Pensionsmyndigheten och Bolagsverket kommer att pusha för den här tjänsten på olika sätt.

– Dessutom ser vi ett stort intresse från kommunerna, vilket är viktigt eftersom de har mycket kontakt med medborgarna.

– Regeringen sätter också ett större tryck på myndigheterna att öka de digitaliserade utskicken, och det kommer bli ännu mer så, som en följd av den nya digitaliseringsmyndigheten.

Annars ligger Sverige efter de nordiska grannarna när det gäller användandet av digitala brevlådor. Enligt nyhetsbyrån TT har 80 procent av befolkningen i Danmark den här tjänsten – men där finns en tvingande lagstiftning. I Norge är siffran 30 procent. I Sverige motsvarar dagens 1,9 miljoner användare 20 procent av befolkningen. Går Skatteverkets plan i lås så kommer dock Sverige ifatt åtminstone Norge under nästa år.

– Det är vårt absoluta mål. Vi vill inte vara sämst i klassen, säger Håkan Johansson.

Någon lagstiftning likt den danska finns det dock inga tecken på att det blir i Sverige.

Läs också: Hur e-läget med statens digitala tjänster? Computer Sweden reder ut

Totalt är 31 myndigheter anslutna, och enligt Håkan Johansson ökar det stadigt, framför allt på den kommunala sidan.

Det finns fyra digitala brevlådor som är anslutna till den övergripande tjänsten för säker digital post, Mina meddelanden, som drivs av Skatteverket. Det är den statliga Min myndighetspost och tre privata, nämligen Kivra, Digimail och eBoks.

Är det ett problem att det finns fyra olika lösningar på marknaden?
– Nej, det är vi som är ansvariga för infrastrukturen, regelverket och kraven på säkerheten. Och från avsändarens sida finns det bara en lösning, ett gränssnitt, så det fungerar bra. Avsändaren behöver inte veta vilken brevlåda mottagaren har.

Vilka är då fördelarna med digitala brevlådor? Håkan Johansson nämner säkerheten, de kräver inloggning med bank-id, i motsats till exempelvis e-post. Dessutom slipper användarna spam.

– Men därutöver finns ju klara fördelar som minskade kostnader och miljöpåverkan, och avsändarna når människor överallt, och mottagarna är inte bundna till en fysisk adress.