Interaktionen mellan människor och robotar tjänar på att låta robotarna vara lite klantiga.

Det visade sig när österrikiska forskare testade att låta robotar och människor arbeta tillsammans i en simulerad arbetsmiljö, rapporterar Wall Street Journal.

Läs också: Hur vet vi nu vem som är människa? Robot har knäckt captcha

En del av robotarna programmerades att inte klara allt perfekt. Det handlade om både den sociala interaktionen där den exempelvis bad dig upprepa en sak en extra gång ibland och om fysisk fumlighet som att tappa ett föremål ibland. Och det visade sig att personer som arbetade med de robotar som inte var perfekta var mer positiva efter att ha jobbat med dem.

– Människor som interagerade med de bristfälliga robotarna gillade dem mer, säger Nicole Mirnig vid universitet i Salzburg och en av de sex forskarna bakom studien.

Forskarna observerade att de som arbetade med robotar som gjorde missar, noterade det och sedan fortsatte jobba med dem. De tittade på människornas sociala signaler som kroppsspråk, skratt och blickar för att se hur misstagen togs emot. Efteråt intervjuades också personerna.

Läs också: Från blockkedjan till robotkirurger – här är de 8 farligaste tekniktrenderna

Nicole Mirnig pekar på att det i grunden handlar om samma saker som när människor arbetar tillsammans. Att arbeta med en för perfekt robot påminner oss om våra egna brister och det gör att vi upplever interaktionen som mindre trivsam.

Men det finns också en gräns för hur klantig en robot får vara konstaterar hon. Det får inte bli för många missar – särskilt inte om roboten används för kritiska tjänster inom exempelvis vården.

– Frågan är hur många fel som är okej och hur allvarliga de kan vara. Det kommer att finnas en tröskel, säger hon.