Det brukar sägas om samarbetsverktyget Slacks grundare, Stewart Butterfield, att varje gång han börjar fila på ett nytt spel så slutar det med att han råkar skapa ett miljardbolag istället.

I dag är det dock Slack som gäller för hela slanten för mannen som tidigare bland annat har sålt sin skapelse Flickr till Yahoo. Och det är som sagt ingen liten slant. När Slack i september tog in nytt kapital från Softbanks Vision Fund värderades bolaget till 5,1 miljarder dollar. Men några planer på att sälja verkar Stewart Butterfield inte ha den här gången.

Tvärtom åker han nu runt och träffar kunder för sitt allt populärare samarbetsverktyg, som han en gång skapade från sitt onlinespel Glitch, som aldrig riktigt lyfte som det var tänkt.

– Planen var att göra ett webbaserat spel, men efter att ha jobbat med det några år insåg vi att vi hade ett bra verktyg där spelare kunde kommunicera med varandra och såg att det var kanaler som även kan användas på företag, sammanfattar han Slacks start.

Läs också: Facebooks Slack-utmanare växer i rasande takt

Idag har det som sagt vuxit rejält. Han säger att IBM är den största kunden, med mellan 60 000 och 70 000 användare, och företag över hela världen har fått upp ögonen för Slack.

I förra veckan var det dags för en europeisk miniturné, där han besökte Berlin och Stockholm samt det europeiska huvudkontoret i Dublin. Och att Stockholm stod på besökslistan är knappast en slump.

– Jag har tänkt komma hit länge. Sverige är det land där störst andel Slackanvändare i förhållande till befolkning. Singapore och Finland kommer på delad andra plats, och därefter kommer USA, Kanada och Schweiz, säger han och som den Vancouverson han är flikar han in att det, bortsett från Singapore, verkar finnas en gemensam nämnare hos de länder Slack går bra i.

– Jag brukar ibland sammanfatta det med att det i princip är länder som kan ta sig till kvartsfinal i stora hockeyturneringar.

Bortom den lite mer skämtsamma hockeyliknelsen försöker han sig på en förklaring till varför just svenskarna är så heta på att använda hans samarbetsverktyg. Tittar man på kunderna finns det flera olika typer, även om det är tydligt vad som drar just i Stockholm.

– Den svenska startupscenen är den främsta motorn som driver på användandet. Vi är även extremt starka inom media, men har också stora industribolag som använder det. I Sverige ser vi att 5 procent av alla tjänstemän är aktiva användare varje vecka. Tittar man lokalt är det högre i San Francisco, och The Bay Area, där vi har 25 procent. Men tittar man på procent av befolkningen i ett land så ligger Sverige bäst till, säger Stewart Butterfield.

Hans Emeachef Johann Butting flikar in att det finns tydliga lokala avtryck i Sverige också. Med 78 000 veckoanvändare i Stockholm räknar han fram att det handlar om ungefär en sjättedel av tjänstemännen.

Stewart Butterfield
Stewart Butterfield tillsammans med Emeachefen på Slack, Johann Butting.

Att nämna specifika kunder är desto svårare. De referenskunder han nämner är Spotify, Mittmedia och Bambora. Det är givetvis vare sig de största eller de mest kända, men det är kunder som är stora användare av Slack. Ett vanligt scenario är annars att verktyget bara används av mindre gäng inne i en stor organisation.

– Vi har många fler svenska kunder, och många fantastiska varumärken. Vi ser att det finns filialer lite överallt, säger Stewart Butterfield.

Läs också: Trendigt möter gammel-it när Slack och Oracle inleder samarbete

Han säger att det gängse Slackanvändarmönstret ser ut ungefär likadant överallt, i Sverige såväl som i andra länder.

– Det brukar vara små team inne på företagen som börjar använda det. Ofta vet inte företagen om att det används, utan det börjar i ett litet team och sedan sprids det vidare inom organisationen och så tar det fart. Det är en stor fördel för oss så klart, att användarna söker sig till det själva.

Har det hänt att ni har lyckats sälja in det den klassiska vägen, det vill säga att ni har säljare som åker ut och kränger mjukvara till ett företag?
– Jo, det har hänt, men de kunderna är nog färre än ett dussin. Det är svårt att gå in och slåss på den marknaden.

En stark startupscen och stora företag finns ju i fler länder, så att ge en mer fyllig förklaring till varför just Sverige verkar så förtjusta i Slack är inte så lätt.

– Det är ett högt utvecklat land. De tidigaste användarna är alltid early adopters med den naiva tron att mjukvara kan lösa deras problem, säger Stewart Butterfield.

Johann Butting, som själv är tysk, säger att han gärna försöker sig på en förklaring till varför Sverige är så pass stark marknad för Slack.

– Det finns ett starkt fokus på innovation. Det märks inte minst på den svenska startupscenen. Sedan är Norden generellt tidigt att anamma ny teknik. Men det som kanske särskiljer mest är att det är stort fokus på teamwork här, och det gör att Slack blir extra starkt, säger han.

Hans utläggning kompletteras plötsligt av ett ”jämlikhet” på klingande svenska från en robotiserad röst i Stewart Butterfields telefon. Med det syftar han på att han tror att Slack funkar bra i en miljö som inte är så hierarkisk.

– Bra samarbete är ett av de få områden där det faktiskt finns en tydlig överensstämmelse mellan vad medarbetarna vill och vad cheferna vill.