Slacks framfart på marknaden har givetvis inte gått obemärkt förbi. Flera it-jättar som Google och Microsoft har kommit med konkurrerande verktyg, och fler än en gång har det förekommit rykten om olika bolag som ska vara villiga att köpa Slack. Men hur många det än är som ska vara villiga att slanta upp så verkar de uppvakta i onödan.

– AWS, Google, Microsoft, Salesforce, IBM, Oracle, SAP, listan är lång. Det är många bolag som vill köpa oss. Är du ett noterat bolag är det bara att lägga ett bud, men det händer inte med privata bolag. Då behövs det en signal från mig om att vi vill bli köpta. Det kommer inte att hända förrän vi vill det, säger Stewart Butterfield.

Läs också: Slack fortsätter locka investerare – värderas nu till 40 miljarder

– Vi är i ett läge där vi inte ser några begränsningar. Om 25 procent i The Bay Area använder Slack tar det nog inte så lång tid innan fler gör det. Däremot samarbetar vi gärna med exempelvis Google. Det är en fantastisk partner till oss, och vi jobbar mycket med nya funktioner tillsammans.

Men helt oberörd är Stewart Butterfield inte av den nya konkurrensen. Framför allt är det tydligt att Microsoft satsar stort på sitt samarbetsverktyg Teams. Och att få ett bolag med så stort fäste på företagsmarknaden som huvudrival skulle troligen stressa de flesta.

– Microsoft är den enda konkurrent jag oroar mig för. Om världens tredje största företag börjar konkurrera med dig genom att ge bort saker gratis, så är en ganska naturlig reaktion: fuck, you´re gonna get killed, säger han men passar så klart även på att hylla sin egen produkt och påtala spretigheten i Microsofts erbjudande.

– Deras erbjudande är väldigt komplext, med Yammer, Sharepoint, Skype fo business och alla andra tjänster. Det blir lätt väldigt förvirrande för folk. Du behöver ha fokus på en sak. Slack gör det. Microsoft gör mycket och det är förvirrande.

Även om Slackgrundaren minst sagt låter självsäker så är det med en ganska tillbakadragen och faktiskt en ödmjukt stillsam attityd han konstaterar att it-jättarna flockas kring hans produkt. Och lite konkurrens anser sig han och Slack ha råd med. Han känner sig ändå ganska säker på att även fortsättningsvis ha en bra position på marknaden för samarbetsverktyg.

Läs också: Slack låter företagen dela kanaler – allt för att minska mejlandet

– Den största utmaningen vi ser är att det skulle komma en ny Slackliknande produkt som är bättre. Men vi skulle förmodligen fortsätta klara oss bra. I det allra värsta scenariot blir vi nummer tre på marknaden. Jag tror inte att det kommer att komma tre bolag som gör det bättre än oss. Men just nu är vi bäst och har ett väldigt starkt momentum där alla vill jobba med oss.

Vad väntar från ert håll framöver, blir det några nya funktioner i Slack?
– Det senaste vi pratat om är delade kanaler, där exempelvis två olika företag eller andra organisationer kan dela med sig till varandra. Jag skulle gissa att det är något som skulle bli ganska använt här i Sverige. Vi vill även fördjupa möjligheten till integration och ge utvecklarna mer yta för att hjälpa oss att göra det lättare för användarna.

För egen del då, när drar du igång med nästa spel som slutar som ett miljardbolag?
– Aldrig. Jag ska fortsätta med det här i 25 år och sedan ska jag ta semester.