Microsoft har pushat hårt för att öka försäljningen av den molnbaserade produktivitetstjänsten Office 365, och det verkar som om detta har gett resultat.

– Vi har nu 120 miljoner aktiva användare av det kommersiella Office 365, uppgav vd Satya Nadella i ett analytikersamtal förra veckan.

Läs merMicrosoft knuffar ner Office och Outlook 2007 från ättestupan

Vår amerikanska systertidning Computerworld skriver också att Office 365 från och med i somras drar in mer pengar när det gäller företagsförsäljningen än det traditionella licensbaserade paketet – något som Microsofts finanschef Amy Hoods uppgav i ett samtal med finansanalytiker. Kvartalet som avslutades i juni var det första någonsin som Office 365 omsatte mer än det traditionella Officepaketet.

Microsoft avslöjar inte den exakta omsättningsfördelningen mellan de två modellerna, men senaste kvartalet ökade det kommersiella Office 365 med 42 procent jämfört med motsvarande period förra året – medan det totala Officesegmentet (alltså inklusive den gamla licensaffären) bara ökade med 10 procent.