Det skriver amerikanska nyhetskanalen CNBC.

Bakgrunden är en intern bloggpost från Salesforces vd Marc Benioff som innehöll en påminnelse till de 25 000 anställda om det alkoholförbud som råder på företaget.

”Jag vill påminna alla om att vi har en policy om ingen alkohol på Salesforce. Alkohol är en drog och att ha alkohol på ett Salesforcekontor är orättvist mot den ’Ohana’ som antingen inte vill dricka eller som inte tål det”.

Läs mer: Salesforce vd efter Trump-valet: Företagen måste börja stå för något

Benioff kallar ofta sina anställda för ”Ohana”, vilket är det hawaiiska ordet för familj.

Det här förbudet mot alkohol kom egentligen redan förra året och då skrev Benioff om det i en tweet: ”Det finns ingen plats för alkohol eller droger på ett startup eller i en teknikkultur”, skrev han.

Salesforce är inte det enda företaget med nolltolerans mot alkohol på kontoret, men han är en av de första som i så hårda ordalag förbjuder alkohol – som tidigare varit något av ett trendigt inslag i kontorslandskapet och en norm på unga teknikföretag, skriver CNBC,

Nu har emellertid ett växande antal it-företag börjat köra ut de alkoholhaltiga dryckerna från kontoret. Startupbolaget Zenefits har förbjudit kontorsdrickande och Uber överväger ett liknande förbud, åtminstone under ”ren arbetstid” – och den hajpade taxitjänsten har också skurit ner budgeten för alkohol under events efter arbetsdagen.