Det har varit ett strålande år för de kinesiska mobiltillverkarna. Trion Huawei, Oppo och Xiaomi växer med rasande fart och är numera tillsammans större än Samsung, enligt analysföretaget IDC:s senaste kvartalsrapport över mobilmarknaden.

Störst framsteg gör Xiaomi som haft sina toppar och dalar de senaste åren, men nu kan rapportera en fördubblad försäljning jämfört med samma period förra året. Under tredje kvartalet sålde bolaget 27,6 miljoner lurar mot 13,6 miljoner förra året. Enorma framgångar på den indiska marknaden ligger bakom mycket av tillväxten.

Läs också: Undersökning: Efterfrågan på Iphone X ”inte exceptionell”

Även som helhet växer mobilmarknaden sig sakta större. Den ökade med 2,7 procent mot samma period förra året och det är jättarna som står för tillväxten.

"Branschen som helhet fortsätter att växa, om än i mycket långsammare takt än tidigare år. Det är tydligt att de "övriga" tillverkarna utanför topp fem fortsätter att kämpa", skriver IDC:s analytiker Ryan Reith i en kommentar.

Samsung befäster samtidigt sin marknadsledande ställning till 22,3 procent av försäljningen, medan tvåan Apple visserligen kränger lite fler lurar än förra året men ligger stilla på 12,5 procent. Men kanske kan dagens lansering av Iphone X ändra på den saken.

Läs också: Nu har Microsoft satt spiken i kistan för Windows Phone

"Med det överflöd av högklassiga flaggskepp som lanseras under de närmaste veckorna kommer det att bli extrem konkurrens mellan tillverkarna under fjärde kvartalet och en strid om vem som vinner i julhandeln", skriver Anthony Scarsella på IDC i en kommentar.

Här är marknadsandelarna för de fem största. Förra årets siffror inom parentes.

1. Samsung – 22,3 procent (20,9 procent)
2. Apple – 12,5 procent (12,5 procent)
3. Huawei – 10,5 procent (9,3 procent)
4. Oppo – 8,2 procent (7,1 procent)
5. Xiaomi – 7,4 procent (3,7 procent) 
Övriga – 39,1 procent (46,4 procent)