(CS/San Francisco) I natt invigdes Salesforces årliga megamässa Dreamforce i bolagets hemstad San Francisco. Under fyra dagar invaderas staden av 170 000 besökare, det vill säga ett drygt Uppsala, för att utbyta erfarenheter och inspireras.

I år är temat för konferensen den fjärde industriella revolutionen, och detta illustreras med något slags vildmarkstema, där besökarna målas ut som det ständigt upprepade ordet trailblazers – någon som vågar gå före och visar vägen in i den nya tiden. När koncernchefen och grundaren Marc Benioff intar scenen är det stort, svulstigt och kurvor som visar att bolaget är störst i molnet på crm, när det gäller försäljning, tjänster och marknadsföring.

– Och det är allt tack vare er. Någon ska gå först och visa vägen och det är ni, säger han till kunder och partner på plats och fortsätter:

– Vår uppgift är att sänka trösklarna nu när den fjärde industriella revolutionen är här. Vi ser det varje dag och jag känner det mer än någonsin när det möter oss var vi än är och vart vi än går.

Läs också: Efter hundramiljardersbudet – här är världens 10 största it-affärer

Sedan utgår han från sina egna kunderfarenheter och droppar kunder som gjort lyckade insteg i industrirevolution nummer fyra och börjar med finska Kones hissar som pratar med honom, smarta Coca-Cola-kylar, ett icke namngivet däckföretag som idag kan förutse problem som är på väg att uppstå och inte minst Louis Vuitton som inte bara har sytt hans kostym – bolaget har även stenkoll på honom som kund.

– Varje kund är uppkopplad, och tack vare vår plattform kan vi följa kunden.

Därefter presenteras nyheterna i Salesforces plattform en efter en. Först ut är My Trailhead, som har förbättrats så att den gamification-inspirerade läroplattformen ska kunna anpassas med kundens eget innehåll, varumärke, utseende och känsla. Även AI-tjänsten My Einstein är uppdaterad, dels så att utvecklare enklare ska kunna bygga egna AI-appar, dels med Einstein Prediction Builder, som låter kunder förutsäga resultat för olika objekt i Salesforce.

Övriga förändringar gäller My Lightning där kunderna ska kunna anpassa sitt crm i en miljö under eget varumärke, och i nya My Salesforce ska det bli lättare att publicera företagets appar på App Store och i Google Play och med My IoT ska insamlade data från uppkopplade enheter användas för att automatisera affärsprocesser.

Men det är inte den enda nyheten som hinns med under den evighetslånga procedur som går under namnet keynote. Ett tätare samarbete med Google Cloud lyfts fram, där Googles moln ska användas för Salesforces kärntjänster.

Läs ocksåHär sätts svenska it-säkerhetsproffs i skolbänken

Googles molnchef Diane Green intervjuas på scenen, märkligt nog i en av de kortare sejourerna, i alla fall om man jämför med de evighetslånga kunddragningarna med Adidas, T-Mobile och 21st Century Fox, av vilka inte minst Adidas brer på med krystat inövad e-handel och glada high-fivningar för det fantastiska resultat den nya e-handeln för med sig. Att de dessutom lyckas få Salesforce-vd:n att dra på sig en Adidas-overall ovanpå Louis Vuitton-kostymen får ses som grädden på svulstighetsmoset.

Diane Greene, Google
Foto: Blair Hanley FrankGoogles molnchef Diane Greene.

Diane Green presenteras i samband med det nya partnersamarbetet som en av Marc Benioffs hjältar och inspiratörer, eftersom hon tidigt var ute och predikade om molnet.

– Ju mer vi samarbetar, desto mer sömlöst blir det för våra kunder. Det här samarbetet är naturligt. Vi är också stolta över att Salesforce meddelat att deras kärntjänster kommer att köras på vårt moln, och att Salesforces sälj- och marknadsmoln ger bättre insikter med Google Analytics 360, säger Diane Green om sin nya partner.

Men det stora temat är alltså den fjärde industriella revolutionen och den ändring som just nu sker i hög fart.

– Affärer är den bästa metoden för att skapa förändring, säger Marc Benioff och berättar om hur bolaget självt använder förändringen till att arbeta med välgörenhet och jämställdhet.

Hans och bolagets mål är att allt successivt ska bli bättre. Här kommer han exempelvis med en direkt uppmaning till vd-kollegor på plats att börja subventionera skolor, eftersom bra skolor är grunden till allt när den nya framtiden ska byggas.

– Vartenda barn förtjänar en utbildning i världsklass. Se till och gå ut och hjälp en skola i ditt närområde. Det är viktigare än någonsin.

Ett annat viktigt arbete han brinner för är jämställdhet. Runt om i San Francisco sitter reklamskyltar som pratar om lika lön för lika arbete. Och den frågan är något som Salesforce och Marc Benioff har drivit hårt.

– Du måste ha lika lön för samma arbete. Vi har justerat våra löner med sex miljoner dollar för att nå dit, för vi vet att vi gör ett bättre jobb då.

Men trots all framtidstro och den pågående revolutionen är han så klart medveten om att den nya tekniken även kan skapa problem.

– Tekniken kan användas på bra sätt och på dåliga sätt, den kan antingen ena oss eller splittra oss. Det är därför ni är viktigare än någonsin. Det är ni som är med och skapar den framtida världen, säger han i ett nytt sjok av beröm till gästerna på mässan:

– Ni är våra trailblazers. Det är ni som är innovatörerna, det är ni som skapar omvälvningen och framtiden. Ni har verktygen i era egna händer, så det är ni som styr tekniken i rätt riktning.