(CS/Lissabon) Det är inget snack om att det är ruggigt imponerande. Waymo, det avknoppade bolaget som tidigare var Googles självkörande bilar-projekt, har nu en hel flotta bilar på gatorna i Phoenix, Arizona. Platsen vald för att tekniken är helt oreglerad i delstaten.
Och det handlar om helt självkörande bilar, där passageraren är just passagerare och inte förväntas ta över körningen om något går snett.
”Vi utvecklar inte bilar, vi utvecklar bilförare”, som Waymos vd John Krafcik sa under sin presentation på techkonferensen Web Summit på tisdagen.
Waymo har valt den svåraste vägen. John Krafcik tror inte alls på det som många bilföretag håller på med – halvt självkörande bilar där en AI gör mycket av det tråkiga, men där en mänsklig förare förväntas ha så pass bra koll på körningen att hen kan ta över när det behövs.
Som bevis på detta visade John Krafcik filmer från Waymos tidiga tester, där de filmade vad förarna – som alltså skulle vara vaksamma – gjorde under tiden bilen körde sig själv. En snubbe fipplade med mobilen. En annan skulle absolut plugga in sitt reservbatteri i mobilen. En kvinna fixade sin make-up i morgonrusningen.
Och en man somnade helt enkelt. I 150 km/h.
Läs också: ”Facebooks ryska trollsiffor visar hur billigt det är att påverka ett val”
Jag tror att Waymo har rätt här. Allt utom totalt självkörande bilar kommer ge folk en falsk säkerhet som innebär enorma risker.
Problemet är att få bil- och techbolag utanför Google-familjen har ”fully autonomous” som realistiskt mål, åtminstone i närtid. Det innebär att de bolag som lyckas – som Waymo verkar ha gjort – blir väldigt ensamma gentemot den absolut viktigaste aktören om självkörande bilar ska bli vardag: lagstiftarna.
Det är, jag gissar nu, lättare att ge okej för bilar som sköter en del av bilkörningen själva och låta ansvaret fortsatt vila på en förare, än att tillåta bilar som kör själv men som inte kan, ja, bötfällas. Och som inte kräver körkort för någon i bilen (vilket är Waymos uttalade mål).
Läs också: ”Valet av Donald Trump punkterade it-bubblan”
Möjligen är det därför som Waymo ser som sin första business att inte sälja bilar utan att starta en taxitjänst, där man beställer sin självkörande resa med en app. Den ska bli verklighet redan inom några månader, enligt John Krafcik.
Det är förvisso ett bra sätt att få ut tekniken till allmänheten, men det ger också lagstiftarna någon att peka på när något går åt skogen.