(CS/Barcelona) Dina data bygger affärer, men dina data kan också skada dina affärer. För det finns lägen där de data du har kan användas på andra sätt än bara för dina affärer, och där lagliga och etiska aspekter kan ställas på sin spets.

Och det är inte självklart hur man ska agera, konstaterar Gartneranalytikern Gareth Herschel.

– När jag läste affärsetik fick vi ofta väldigt tråkiga frågor. Om du blir erbjuden en muta, skulle du ta den? Eller om ditt företag kan spara pengar genom att dumpa gift, skulle du göra det? Där var det tydligt vad det etiskt riktiga svaret var.

När det gäller hur företag ska använda sig av de data som samlas in är det inte lika tydligt, konstaterar han.

– Många har en bild av att data är något neutralt och att det enda komplicerade är hur de ska hanteras och hur man får ut det mesta, säger han.

Men så enkelt är det inte. Förr eller senare kommer i stort sett alla företag att ställas inför val, och hur de väljer kan påverka deras varumärke. Även om de inte gör något olagligt kan domen från allmänheten vara hård på sociala medier och i pressen.

Gareth Herschel tar tre exempel. Det första handlar om uppkopplade bilar.

– Säg att en bil kör alldeles för fort utanför en skola med små barn. Det företag som bilen är uppkopplad till kan se det. De kan se att det är något som händer varje dag.

Frågan är hur företaget agerar. Ska de rapportera föraren till polisen? Eller riskera att ett barn körs ihjäl?

Läs också: Vakna, branschen! Tech är på väg att bli ett skällsord

Ett annat exempel är ett läkemedelsföretag som håller koll på internet för att analysera hur produkterna används. Hur ska de agera om någon skriver att de spottar blod efter att ha tagit medicinen ­– är det en bieffekt som ska rapporteras?

Handel är ett tredje exempel. Det har sålts dåligt kött ­och det går att se att en person köpt det ­– har man ansvar för att meddela personen det? Eller om man ser att någon köper ett antal produkter som tillsammans tyder på att man håller på att sätta upp ett knarklabb, ska det anmälas?

Risken för sådana här dilemman ser olika ut för olika företag – och det leder till att de troligen väljer olika strategier, konstaterar Gareth Herschel.

Den mest riskabla strategin är att försöka hålla sig undan. Den används företrädesvis av företag som vill skydda kunderna och sina relationer.

De kan förstöra data om det skulle bli besvärligt och låtsas som ingenting. De undviker frågan och har aldrig hört talas om problemet – det viktiga är hur de framstår utåt.

Ett sätt att komma undan är att alltid arbeta med mellanhänder ­– ”vi har andra som analyserar sociala medier åt oss”.

Sedan finns det företag som har som idé att göra världen bättre och har en hög svansföring. Skulle det uppdagas att de suttit på data som kunde förhindrat något så är det självklart ett problem.

– Fråga inte vad data kan göra åt dig utan vad du kan göra av data. Ta ett etiskt ledarskap.

Ett sätt att hantera problemen kan vara att exempelvis inte peka ut vilken kund som kör för fort utanför skolor utan att i stället informera polisen om vilka skolzoner som är mest riskabla baserat på de data man har. Och den enskilda föraren kan man försöka komma åt genom att ge personliga råd baserat på analyser av körtekniken ­– ”om du istället kör så här kan du spara bensin och minska slitaget på bromsarna”.

Så det du och ditt företag behöver fundera över är hur ni bör agera.

– Räcker det att inte vara ond, som Google? Är det bästa sättet att undvika farliga data att använda dem till att göra bra saker? Hur kan jag i så fall se till att mitt företag blir som den goda samariten som hjälper där vi ser att det behövs? säger Gareth Herschel.

Läs också: ”Gartners spådomar om framtiden gör mig mörkrädd”

Men det finns några saker du måste göra för att greppa situationen. Det handlar om att kolla upp vilka data ni egentligen sitter på, och vad ni vet om era kunder. Ett sätt är att ta de där kollegerna med vilda idéer och låta dem tänka sig det värsta som kan hända om era data avslöjas.

Sedan får ni tillsammans bestämma om vilket företag ni är. Ett som vill förändra världen och göra gott, ett som följer pengarna eller ett som tar en medelväg.

– Följer ni pengarna – ja då är det väl dags att glömma allt jag just berättat, säger Gareth Herschel.