Microsoft förvärvade Linkedin förra året för 26 miljarder dollar – och det här förvärvet börjar resultera i allt fler konkreta funktioner för användarna.

Nu bygger Microsoft in AI i jobbsökandet genom en ny funktion i Word som fungerar som en cv-assistent – där de använder sig av data från Linkedin för att hjälpa jobbsökarna att utforma och förbättra sin meritförteckning. Microsoft hävdar att 80 procent av alla meritförteckningar uppdateras i Word.

I en bloggpost skriver Linkedins produktchef Kylan Nieh att assistenten ska ge inspiration och resurser att skapa ett konkurrenskraftig cv i Word och att man ska kunna se relevanta karriärmöjligheter på Linkedin som är anpassade efter varje person.

Assistenten plockar ut arbetsbeskrivningar från framgångsrika yrkespersoners meritförteckningar – för att hjälpa jobbsökare med inspiration och exempel på hur man kan beskriva sina erfarenheter.

Läs mer: Microsoft tvingas låta konkurrenter samla data från Linkedin

Den ska också hjälpa till med att identifiera de viktigaste kompetenserna som behövs för den typ av jobb en person söker.

Användare ska få tips om relevanta jobbannonser från 11 miljoner lediga jobb på Linkedin och anpassa sitt cv för att dra rekryternas uppmärksamhet.

Den här funktionen ska också förenkla kontakten med Profinder, Linkedins frilansplattform, där man kan få praktiska tips om hur man gör ett cv, om intervjuer och karriärcoachning samt skapa en genväg till funktionen Open Candidates, där jobbsökare i det tysta kan låta rekryterare få veta att de är öppna för nya möjligheter.

Cv-assistenten ska börja rullas ut till de som ingår i Office Insiders-programmet den här veckan, och sedan brett till Office 365-användare de kommande månaderna.