Lagom till att den svenska marknaden börjat lära sig fenomenet Black Friday passar kedjorna på att importera nästa handelshögtid. Den här gången har man dock riktat blickarna österut, mot det kinesiska fenomenet Singles Day som i år för första gången lanseras på bred front.

Den sker 11 november varje år och uppstod i Kina på 90-talet, som ett slags motsats mot Alla hjärtans dag, för att fira alla singlar. Tanken är att kunden ska unna sig att köpa något till sig själv, och det har så klart kedjorna tagit fasta på i sina kampanjer.

Och att det finns intresse för det hemma i Kina visas inte minst av de siffror Alibaba redovisar från lördagens handel. Enligt CNN Money sålde man prylar för motsvarande 213 miljarder kronor under årets Singles Day.

Läs också: Tufft för elektronikbutiker när e-handeln tar över

Men även om det är stort i Kina kan man ju fråga sig om ytterligare en skapad handelsdag är det som behövs i Sverige en dryg månad innan jul. Men en närmast ständigt krisande elektronikbransch har så klart inget emot att det dyker upp nya möjligheter.

Vd Niclas Eriksson säger att det för Elgigantens del rör sig om mer än ett svenskt fenomen. Tvärtom ser han det som ett nytt sätt att möta något som blir en allt vassare konkurrent, nämligen de internationella e-handlarnas dragningskraft på de svenska kunderna.

– Vi tittar på alla handelstrender och idag ser vi inte näthandeln som lokal, utan vi ser det som något globalt. Om vi inte agerar kommer andra aktörer att vara mer attraktiva, så det gäller att hänga med. Alibaba och Amazon har tillgång till svenska konsumenter idag även om de inte är här fysiskt, säger han.

Så det är inte bara en krisande bransch som är på desperat jakt efter ytterligare ett skapat skyltfönster?
– Nej, vi är i alla fall ganska lugna just nu. Jag kan inte prata för andra aktörer, men vi tittar alltid på om det går att hitta nya spännande sätt att vara attraktiva.

Niclas Eriksson säger att han är nöjd med hur utfallet blev under lördagen, då kedjan hade premiär för den kinesiska handelsdagen, både på webben och i samtliga 166 butiker.

– Det var en smygande start. Vår målbild var att dubbla vår försäljning den dagen, vilket vi också gjorde jämfört med motsvarande dag förra året. Med den här starten råder det ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna. Intresset har varit väldigt stort. Vi ser på våra trafiksiffror att vi har haft ett ökat flöde i webbutiken, säger han.

Sedan är det som sagt frågan hur många specifika handelsdagar de svenska konsumenterna behöver. Även om kedjorna alltid förnekar att det är så, kan man ju tänka sig att Black Friday-handeln snor en del av julhandeln. Och nu har alltså julhandelns tjuv också fått en tjuv. Eller?

– Nej, det kanske blir så mer framöver. I år är inte volymerna så stora att vi ser att det tar att det får den effekten. Singles Day kom som en motpol till Alla Hjärtans Dag, där tanken är att man bara ska unna sig själv saker, och vi ser också att snittpriset på det vi säljer går upp kraftigt, säger Niclas Eriksson, som säger att hörlurar, högtalare, mobiltelefoner och tv-apparater var de mest efterfrågade produkterna.

Läs också: Larmet: Tusentals falska e-butiker med norpade domännamn i Sverige

Och precis som under Black Friday är det flera kedjor som vill vara med och kämpa om kundernas gunst. Även Media Markt har haft Singles Day-erbjudaden både på webben och i butiken.

– Framför allt har det varit full fart i webbtrafiken. Där uppfattade kunderna kampanjen tidigt. Vi drog igång fredag kväll på webben, efter att butikerna stängt, så att vi låg i fas med Kina. Sedan hade vi samma erbjudanden i våra varuhus, säger Jenny Pedersén, kommunikationsansvarig på Media Markt, som tror att det här är starten på ytterligare en handelstradition.

– Vi ser det här som ett tillfälle att trycka på att man ska passa på att köpa något till sig själv, medan Black Friday och Cyber Monday mer är en start på julhandeln. Och vi ser att detaljhandeln verkar ha anammat det på flera håll, så vi tror att det är här för att stanna.