Om 1,5 år ska samtliga 20 000 personer i IBMs supportorganisation använda Salesforces molntjänst Service Cloud. Kontraktet skrevs under årets första kvartal och redan är 3 500 av IBMs supportpersonal i gång. Det handlar så här långt främst om personer som jobbar med support för IBMs databas DB2.

Läs också: Så hjälper AI hissen att gå hela vägen upp

För att nå slutmålet 20 000 användare släpper man på 700 nya i taget. Till årsskiftet är planen att 7 000 ska vara i gång i Service Cloud.

En intressant aspekt är naturligtvis att IBM självt är en framstående molnaktör. Men IBM fokuserar vanligtvis inte på verksamhetsnära tjänster. Så det är kanske inte särskilt märkligt att man väljer marknadsledaren Salesforces erbjudande.

Fram tills nu har supportpersonalen på IBM haft stora manuells inslag i sitt arbete, samt använt cirka 300 olika tekniklösningar, skriver Computerworld UK. Man får anta att antalet lösningar kommer att minska nu.

Läs också: It-jättarna krymper – molnaffären väger inte upp licenstappet

Till saken hör också att IBM och Salesforce startade ett nära samarbete i mars, samt att IBM förvärvat Bluewolf, ett konsultföretag inriktat på Salesforces molntjänster. Konsulter från Bluewolf jobbar med implementationen av Service Cloud hos IBM.