Softlabs testar Sverige

Det indiska bolaget Softlabs Group satsar nu på att öppna ett kontor i Sverige, med ambitionen att jobba mot hela Norden. Men till skillnad från många av de tidigare indiska jättarna som verkar i Sverige är det här ett betydligt mindre bolag, med totalt 30 anställda. Det svenska dotterbolaget kommer att ledas av Tomas Persson som har ett förflutet på bolag som CGI, CSC, Telia och Huawei.

– Det jag blev imponerad av och som jag tilltalar oss i Norden är att de sätter processerna i första rummet. Tekniken kan vi redan, och den är så klart inte oviktig, men förstår vi inte processerna så fungerar det inte, säger han om vad som lockar honom.

Varför väljer man Sverige just nu?
– Bolaget har jobbat i England och vill bredda sig.

Så det är inte någon specifik kund som lockat bolaget hit?
– Nej, vi har inga svenska kunder än, men vi hoppas kunna göra klart med den första under nästa vecka.

Softlabs Group grundades 2003 i Mumbai och har sedan dess hunnit skaffa sig kunder i Indien, England, Kanada och Australien. Bolaget skriver att man med hjälp av globala moln siktar på att ”erbjuda effektiva lösningar främst till små och medelstora företag”.

– Genom att använda oss av vår globala erfarenhet av utvecklingstjänster och rutiner som vi har sedan 2003 så är jag övertygad om att vi är en solid samarbetspartner för våra nya kunder i Norden, säger grundaren och vd:n Mitilesh Bandiwdekar.

Läs också: Pc-divisionen nästa för Toshiba? Asus pekas ut som köpare

Spotify slukar Soundtrap

Spotify köper sin svenska musikkollega Soundtrap. Det Stockholmsbaserade bolaget, som grundats av Per Emanuelsson, Björn Melinder, Gabriel Sjöberg och Fredrik Posse, har skapat det de kallar en webbaserad och lättanvänd och produktionsstudio för konstnärer av olika slag, samt tagit fram olika typer av webbverktyg för konsumenter, lärare och studenter. Enligt Spotify kommer bolaget att fortsätta som vanligt, men numera som en del av Spotifyfamiljen.

”Soundtrap ligger väl i linje med Spotifys vision om att demokratisera musikekosystemet. Från och med idag kommer Soundtrap vara en del av Spotify”, skriver den svenska streamingjätten i sitt pressmeddelade.

HCL försäkrar sig om fem år till

Indiska konsultbolaget HCL har tecknat ett nytt femårsavtal med Jardine Lloyd Thompson Group, JLT, som är mäklare av försäkringar och anställningsförmåner. Det nya avtalet innefattar it-infrastrukturtjänster, inklusive implementering av en helt automatiserad molnhanteringsplattform.

– Vi har jobbat ihop med HCL de senaste sju åren, vilket bland annat innebär att vi nu kan implementera ett it-ramverk som är strömlinjeformat för vår globala verksamhet. Vi fortsätter nu att investera i modern, snabbrörlig och skalbar teknik så att vi kan effektivisera vår infrastruktur med hjälp av funktioner för automation, säger Conor Whelan, Group cio på JLT.

IP-Only växlar upp

Återförsäljaren Din Bil ska uppdatera sin wan-infrastruktur på 37 olika platser och har då valt att satsa på IP-Onlys tjänst IP-Link med backup, som levereras över fiber. Affärsvärdet är på 4,6 miljoner kronor beräknat över avtalets tre år.

– Givet vår verksamhet i många städer, ofta med teknikhjälpmedel, ställs det höga krav på prestanda och stabilitet i datakommunikationsnätet. Med lösningen från IP-Only fortsätter vi vår offensiva digitalisering. VI får ett enhetligt nätverk med bättre kapacitet och redundans än i dag, vilket ger en trygghet till oss men ytterst fördelar för våra kunder, säger Susann Hedlund, teknikchef på Din Bil, som är återförsäljare av Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen.

Coromatic ger vårdande östgötakraft

Coromatic, som numera titulerar sig ett bolag som levererar lösningar för verksamhetskritisk infrastruktur, har fått i uppdrag att stå för avbrottsfri kraft till Region Östergötland under fem år. Detta efter att man tagit hem myndighetens offentliga upphandling.

Med cirka 12 000 anställda ansvarar Region Östergötland för merparten av sjukvården i Östergötland. I regionen finns tre sjukhus, Universitetssjukhuset i Linköping, Vrinnervisjukhuset i Norrköping samt lasarettet i Motala. Utöver det driver regionen 36 vårdcentraler och 40 tandvårdskliniker.

– Inom sjukvården pågår just nu en omfattande digitalisering med syfte att ge bättre vård och effektivisera vårt arbete. Med detta ökar kraven på säker elförsörjning ytterligare och det är mot bakgrund av detta som vi som första landsting i Sverige har valt att upphandla ups-system separat. Coromatic var det företag som bäst matchade våra krav i upphandlingen, både avseende helhetsleverans, energieffektivitet och tidigare erfarenheter, säger Per-Olov Eliasson, teknikutvecklare EL på Region Östergötland.

Ombori svidar om modehus

Modehuset House of Dagmar har tillsammans med svenska e-handelsutvecklaren Ombori tagit fram en ny mobil e-handelsapp. Tanken med den nya satsningen är att knyta kunderna närmare House of Dagmar genom att utveckla en närmare kontakt med dem, utbyta erfarenheter, ge råd och få till stånd en pågående dialog. Lanseringen kommer efter att Ombori presenterat appens koncept vid ett fashion tech Hackathon arrangerat av Microsoft. Den uttalade utmaningen var att få olika koncept att fungera med Microsoft Teams och Microsoft Dynamics plattform.

Läs också: Nya konsultjätten DXC på plats i HP-huset: ”Nu ska vi växa i Sverige”

– Sedan vi visade upp appen under Stockholm Fashion Week har responsen i modevärlden varit fantastisk. Teamet från Ombori team har arbetat hårt med att testa och optimera appen. Nu är vi mycket spända på hur kunderna kommer att använda appen och få ta del av deras idéer och erfarenhet. Kundernas feedback är mycket viktig för oss så att satsa på en app som kan föra oss och dem närmare varandra var inget svårt beslut, säger Karin Söderlind, vd på House of Dagmar.

Fujitsu AI-satsar med Chalmers

Fujitsu Sverige och Chalmers har i veckan dragit igång ett samarbete kring forskning, utbildning och innovation, med särskild inriktning på artificiell intelligens, AI. Den första konkreta insatsen blir att under 2018 finansiera tre Chalmersstudenters sommarpraktik vid Fujitsus Center of Excellence inom artificiell intelligens i Frankrike.

Avsiktsförklaringen beskrivs som en del i ett djupare samarbete inom innovation, som inleddes den 31 juli i år vid ett möte mellan Sveriges statsminister Stefan Löfven och Frankrikes president Emmanuel Macron. Den är även en del i de aktiviteter som Fujitsu i Sverige genomför under 2018 med anledning av att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska förbindelser.

– Vi står just nu på tröskeln till brett, kommersiellt genomslag för tjänster och lösningar som använder artificiell intelligens. Vi är stolta över samarbetet med Chalmers tekniska högskola, som är ett ledande kunskapscentrum inom området, säger Fujitsus Sverige-vd Karin Schreil.

– Att inleda ett samarbete med en ny stark samverkanspartner borgar för högre kvalitet i både Chalmers och Fujitsus verksamheter. Att dessutom göra det i ett område som är centralt för svensk hållbarhet och konkurrenskraft känns extra värdefullt, säger Fredrik Hörstedt, vicerektor på Chalmers tekniska högskola.