Redan ifjol konstaterade hemelektronikkedjorna att Black Friday vuxit sig till att bli årets största handelsdag. Och beteendet att springa och tokhandla på utsatt datum har tydligtvis satt sig. För redan under förmiddagen uppgav Elgiganten att man ser nya annalkande rekord i kassaköerna.

– Det blev en smått kaotisk inledning på årets Black Friday, där kundintresset vida översteg våra förväntningar. När vi sammanfattar natten så kan vi konstatera att vi dubblerat försäljningen jämfört med förra året. Vi kommer att krossa fjolårets rekordsiffror om den här trenden fortsätter, säger kedjans vd Niclas Eriksson.

Redan tidigare har kedjejätten meddelat att man under årets Black Friday räknar med 1,5 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord.

– Vi förväntar oss att Black Friday ska bli den största någonsin och har därför tredubblat serverkapaciteten jämfört med förra året. Men den kundtillströmning vi upplevde vid start igår var långt utöver det vi räknat med, vilket innebar att sajten blev trögsurfad med långa väntetider i kassan. Nu flyter det på mer än bra. Det är extremt många kunder som handlat mellan klockan 06-08 och klockan 07 hade vi dessutom köande kunder inför öppningen av våra varuhus och här vet vi att kundflödet kommer att öka markant under dagen, säger Niclas Eriksson.

Läs också: Så gick det för kedjorna med senaste given från Kina – ”Singles Day”

Och trimmandet av e-handeln verkar ha lönat sig. Redan klockan 10 hade e-handelsförsäljningen passerat fjolårets totalförsäljning för hela dygnet.

– Sett till att vi har en bättre produkttillgång än någonsin tidigare, så kommer vi att krossa fjolårets rekordsiffror om den här trenden fortsätter, säger Niclas Eriksson.

Tv-apparater, högtalare, surfplattor, datorer och hörlurar är det som efterfrågats mest av kunderna. Under dagen förväntas också efterfrågan på vitvaror att öka ute i varuhusen.

– Black Friday är en dag då många väljer att handla till hushållet men där man också inleder årets julklappsinköp, konstaterar en nöjd Elgiganten-vd.