Högkonjunkuturen fortsätter, åtminstone ett tag till. Just nu är fastighetsmarknaden lite skakig, men än så länge har det inte haft någon inverkan på andra branscher och inbromsningen verkar dröja ett tag till. Många konsultbolag växer i omsättning, men inte på marginalen. Är det en mättnad vi ser?
Symptom på högkonjunktur. Alla har bråttom och ingen har tid att ses – fokus på leverans är bra, men vi måste ju planera för det långsiktiga. Den här ”vi har råd”-attityden kan leda till felaktiga beslut - särskilt i slutet på året när det finns pengar över i företagens utvecklingsbudgetar. Detta märks tydligt i offentlig sektor, uppföljningen uteblir eller slarvas bort av båda parter. Alla vill starta nästa projekt.
Läs också: Bitcoin slår rekord igen – därför värderas kryptovalutan till över 9000 dollar
Välj rätt kunder. Säg ja till rätt kunder och rätt projekt. Vilka kriterier har ni eller säger ni ja till allt? Jag vill jobba med kunder som har samma eller liknande värderingar som mig. Då ökar chansen till gott samarbete, samsyn i att lösa uppgiften samt skapar förutsättningar för en långsiktig relation. Utöver det handlar det om lönsamhet och värdeskapande för båda parter. Utvecklas jag av uppdraget? Vilka nya saker kan jag lära mig av detta? Vilka nya kunder kommer bli attraherade av att jag jobbat med en specifik kund eller uppdrag?
Bygg bolaget för framtiden. Det är lätt att fastna i leveranser. Det gör jag själv emellanåt, men det är viktigt att höja blicken emellanåt och gå tillbaka till ritbordet. Vilka mål har ni? Jobbar ni med rätt kunder som gillar er tillbaka? Vad ledde det till. Sedan måste vi hålla konsulterna glada och nöjda i sin konsultroll. Den uppföljningen är minst lika viktig som med kunden.
20 procents fokus på utveckling. Jag har intervjuat ett flertal konsultbolag som berättar att de ägnar omkring 20 procent till utveckling av bolag och konsulter. Det innebär att själva uppdragsbeläggningen ligger på max 80 procent och övrig tid är till för att både utveckla bolaget och sig själva. Här ingår även tid till admininstration och uppföljning, som gärna nedprioriteras till förmån för nya projekt.
Var ett föredöme för kunden. Integrera ert utvecklingstänk i er företagskultur så att det stärker ert varumärke. Då blir ni en intressantare leverantör för kunden. Bli kung istället för skomakarens barn. I högkonjunkturen får nästan alla jobb, men när det vänder är det bara proffsen som har kvar relationen. Undvik att bli en transaktion utan bygg för att etablera en långsiktig relation istället. Det är ju så enkelt, bara lite proaktivitet och kommunikation så är ni i mål.
Läs också: Många it-investeringar sker i onödan – så här slipper ni kasta pengarna i sjön
Utveckling, avveckling eller stå still? Allting i livet är antingen under utveckling eller avveckling, det finns inget mellanting. Du avgör själv i vilken kategori en relation befinner sig i. Att stå stilla är indirekt avveckling. Stå aldrig still.
Företag: Konsultboken
Linkedin: Marianne Olsson
Twitter: @marianne_marre
E-post: marianne.olsson@konsultboken.se
Hemsida: www.konsultboken.se
Expertområden: Konsultbranschen, konsultrollen, gig-ekonomin, försäljning, marknadsföring, digitalisering.