Att svenska företag skriker efter duktiga utvecklare har nog inte gått någon förbi. Den bristsituation som råder har fått Otivr att se möjligheter på den svenska marknaden. Bolaget, som grundats av tre svenska bröder med indiska rötter, funkar som en förmedlingstjänst eller marknadsplats fylld av duktiga utvecklare.

Bolaget uppger att man har anslutit ett hundratal it-bolag från Indien till sin nya tjänst, och det handlar främst om resurser inom områden med stor efterfrågan som exempelvis spelutveckling, AR/VR, webbutveckling, apputveckling, molntjänster, e-handel och digital marknadsföring.

Otivr har sedan starten tagit in cirka 2,5 miljoner kronor från affärsänglar. Inför den stundande lanseringen tar man in ytterligare 3,5 miljoner kronor. Tjänsten har dock redan smyglanserats i Sverige och de första kunderna är redan igång. Och att de börjar här har fler orsaker än bara den rådande bristen på utvecklare.

Läs också: Google ska utbilda 2 miljoner indiska utvecklare

– Vi är svenskar själva. Här har vi tillgång till bra nätverk, som ofta är krävande att bygga upp. Sverige är dessutom en väldigt bra marknad att testa tjänster på inför en kommande expansion, säger vd Ricky Dhillon.

Bolaget konstaterar att den här typen av outsourcing av mjukvaruutveckling är mer utbrett i exempelvis USA och Storbritannien, men att det är ganska ovanligt i Sverige. Inte minst bland mindre företag, som ofta ser geografiskt avstånd, kulturella barriärer och behov av säker infrastruktur som hämmande faktorer. Och just den delen anser sig Otivr komma runt med sin digitala marknadsplats som, enligt Ricky Dhillon, är noga genomlyst, och han säger att förmedlingen sker utan några mellanhänder.

– Vi har sett att svenska köpare blivit besvikna av den varierande kvaliteten efter att ha köpt frilanstjänster. Otivr arbetar endast med professionella företag och vi erbjuder hög kvalitet till bra pris. Vi har i dagsläget en kapacitet på över 10 000 it-utvecklare genom vår plattform, säger Ricky Dhillon och konstaterar att den svenska startup-scenen är en viktig målgrupp.

– Vi jobbar proaktivt med startups. De målgrupper vi främst har gått ut mot är startupbolag, medie- och kommunikationsbyråer samt gamingbolag. Vi kan vara upp till 70 procent billigare än våra konkurrenter. En app som normalt kostar en halv miljon att utveckla kanske vi kan bygga för 200 000.

Läs också: Nordea slaktar svenska it-avdelningar – 179 jobb flyttas till Polen

Och som sagt, så har bolaget redan kunder som är igång. Mediebyrån Örn Marketing säger så här om vad som fick bolaget att anlita Otivr.

– Vi har under en tid dragits med en äldre databas som vi försökt uppgradera utan att lyckas. När vi kom i kontakt med Otivr såg de till att genom en enkel och smidig process matcha oss med rätt kompetens genom deras plattform. Otivr har hållit en hög och professionell servicenivå från start och det har varit både prisvärt och enkelt att använda dem för outsourcing, säger Roland Persson, som är vd på Örn Marketing.