Av de 8,8 miljarder kronor som läggs på cybersäkerhet i Norden går 5,4 miljarder på tjänster, 1,9 miljarder på mjukvara och 1,5 miljarder på hårdvara, enligt en ny rapport från analysföretaget Radar.

Och Radar förutspår också en snabb marknadstillväxt på mellan 10 och 15 procent årligen i Norden – nästan dubbelt så mycket som resten av världen där tillväxten ligger på runt sju åtta procent.

Läs också: Det förödande botnätet Mirai är tillbaka – igen

Exakt vad den nordiska marknaden landade på förra året förtäljer däremot inte rapporten och det beror på att den bytt definition sedan sist och gått från it-säkerhet till cybersäkerhet.

Så vad är då skillnaden? 

– För oss handlar cybersäkerhet helt om det digitala perspektivet medan it-säkerhet kan tangera den fysiska säkerheten, säger Radars vd Hans Werner.

– It-säkerhet skulle kunna inkludera ett fysiskt inpasseringssystem, som också skulle kunna ha en helt analog lösning. Men cybersäkerhet hanterar bara det digitala.

I rapporten pekas på skiftet från mer tekniska säkerhetslösningar mot kompetens och tjänster. Och där är det slagsmål om resurserna. 53 procent inom den privata sektorn uppger att de har ett ökat behov av säkerhetskompetens och 47 procent anser att det är svårt att få tag på den. Inom offentlig sektor uppger 65 procent att de har ett ökat behov och nästan lika många, 64 procent, uppger att det är knepigt att skaffa den kompetensen.

Läs också: Ny FN-studie: Singapore bäst i världen på it-säkerhet

Några aktörer identifieras som mer framgångsrika. Det handlar om IBM som med sin globala verksamhet och teknikfokus är den leverantör som tar mest av den nordiska kakan. Men ställer man in siktet mer lokalt och tittar på tjänstesidan så är Tieto och Evry de som dominerar. Bland de mer renodlade it-säkerhetsföretagen är Knowit det mest framgångsrika. Medan företag som Transcendent, Truesec och Mnemonic är de som växer mest.

Marknadens tillväxt är en logisk effekt av digitaliseringen – affärsutvecklingens akilleshäl.

– Digitaliseringen är den viktigaste affärsutvecklingsmodellen i alla verksamheter och det bygger på att vi har tillit till internet. Med ökad exponering följer ett ökat risktagande och det måste vi hantera på ett bra sätt, säger Hans Werner.

– Nu är cybersäkerhet är en ledningsfråga, en ägarfråga. Det duger inte att bara vara reaktiv och svara på attacker som man utsätts för utan man måste vara proaktiv. Och då är det tjänsterna, kompetensen och kunskapen som är det viktiga. Det är först när vi förstår hur vi är exponerade som det kan landa i produkter och lösningar.