30 miljoner till svenskt dataskyddsgäng

Svenska dataskyddsbolaget DP Organizer har tagit fram en saas-lösning som hjälper företag att hantera den nya europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, bland annat genom kartläggning, visualisering, rapportering och automatisering av arbetet.

Bolaget har nu fått in 30 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av Industrifonden. Övriga nya investerare i rundan är Creades, tillsammans med existerande ägare Inbox Capital, Soläng Invest och privata investerare. Investeringen ska gå till fortsatt tillväxt både i Sverige och globalt, samt att stärka produkten och växa personalstyrkan i Stockholm.

– En viktig pusselbit på vår resa är att omge oss med investerare som verkligen kan hantverket att bygga bolag. Därför är vi väldigt glada att få med oss just Industrifonden och Creades, som både delar vår vision och som kan hjälpa oss att växa ännu smartare och snabbare. Hundratusentals företag kommer att påverkas av regelverket, och vi står nu bättre rustade att bli en central spelare på marknaden, säger vd och grundare Egil Bergenlind.

De senaste tolv månaderna har bolaget tiodubblat antalet medarbetare och DP Organizer har idag kunder i Europa, Asien och USA. Svenska kunder inkluderar Academedia, Axfood, Dustin, Eniro och Mekonomen. Och med bara ett knappt halvår kvar till att klockan klämtar för dagen GDPR, den 25 maj, blir bolaget så klart bara mer aktuellt för var dag som går.

– Vi möter allt fler företag som nu aktivt tar tag i GDPR-frågan. Dels för att möta de krav som regelverket faktiskt medför, men också för att klara av andra företags och kunders ökade förväntningar. Det handlar alltså inte bara om regulatorisk risk, många har insett att bra koll är en stor konkurrensfördel, säger Egil Bergenlind.

– DP Organizer är ett väldigt spännande bolag som löser stora utmaningar på marknaden. Vi är mycket imponerade av bolagets tillväxttakt hittills och deras starka produkt, men det som övertygar oss mest är deras enormt nöjda kunder. Vi ser att bolaget har stor potential att bli marknadsledare globalt inom området, säger Sara Resvik, investment manager i Industrifondens tech team, som även kommer att ta plats i bolagets styrelse.

Avega i hamn hos Tieto – som köper mer

Storaffären mellan Tieto och Avega Group, som presenterades den 23 oktober, är nu klar. Det meddelar Tieto efter att alla villkor har uppfyllts, det vill säga godkännande från berörda myndigheter och aktieägare som representerar mer än 90 procent av Avega.

– Vi önskar alla medarbetare på Avega varmt välkomna till Tieto. Avegas erfarna team har stark kapacitet och kompetens inom digital transformation vilket är en tillgång på den svenska konsultmarknaden. Tillsammans kan vi ge kunder i Norden omfattande tjänster inom rådgivning och modernisering och vi ser fram emot att gemensamt ta vara på möjligheterna att utveckla våra kunders affärer, säger Kimmo Alkio, vd och koncernchef på Tieto.

Tieto har också köpt nytt i veckan. Den här gången är det inget helt bolag utan man har svenska Visuecares mjukvara och relaterade rättigheter för att öka satsningen mot äldreomsorgen. Den molnbaserade lösningen är främst utvecklad för att hjälpa personalen med effektivare hantering av särskilt boende för äldre och funktionshindrade.

– Den svenska vård- och omsorgssektorn är ett prioriterat område för oss. Den här affären ger oss möjlighet att stödja våra kunders digitaliseringsresa på ett ännu bättre sätt. Samtidigt kan vi använda och vidareutveckla många av de lösningar vi redan infört i de nordiska länderna. Äldreomsorgen är ett område där det finns en växande efterfrågan på effektivare lösningar, säger Cristina Petrescu, global chef för offentlig sektor på Tieto.

Visuecares mjukvara är också ett led i Tietos satsning på branschspecifik mjukvara, en verksamhet som har vuxit och idag utgör över 30 procent av konsultjättens totala intäkter.

Addnodebolag köper MCAD

Addnodebolaget Symetri, som jobbar med programvaror och tjänster för design, datahantering och arbetsflöden, har köpt sin kollega MCAD, som uppges ha flera av ”Sydsveriges mest namnkunniga och framgångsrika tillverknings- och anläggningsindustrier” i sin kundbas. MCAD har 22 medarbetare, är baserat i Lund och omsätter cirka 31 miljoner kronor.

– MCAD är ett mycket framgångsrikt företag med mycket kompetenta medarbetare och ett tydligt fokus på att skapa långsiktiga kundrelationer. Tillsammans ökar vi vår förmåga att leverera lösningar och multidisciplinära projekt som verkligen gör skillnad för svensk tillverkningsindustri. Det är med stor glädje som jag välkomnar dem till Symetri och jag ser verkligen fram emot att växa tillsammans, genom att tillhandahålla smarta lösningar som vässar svensk industris konkurrenskraft på en global marknad, lyder Jens Kollseruds, vd för Symetri, översvallande välkomstord.

– Vi är mycket glada över att bli en del av Symetri. Detta ger oss möjlighet att tillhandahålla än mer kompetens och teknologilösningar till våra kunder och fortsätta vår tillväxtresa tillsammans, säger Anders Larsson, vd och en av MCAD:s grundare.

B3IT oljar Preems maskineri

Konsultbolaget B3IT har tecknat ett avtal med oljebolaget Preem, till vilket man ska leverera it-resurskonsulter. Det nya ramavtalet löper på tre år och innefattar en rad olika it-konsultroller. B3IT har idag cirka 30 ramavtal med större företag och myndigheter, som till exempel Stockholms stad, Bolagsverket, Com Hem, Svenska Spel, Riksgälden, SVT, Sveriges Radio, Skolverket, Försäkringskassan och If.

– Det nya avtalet ger flera möjligheter för B3IT att utveckla samarbetet med Preem. B3IT blir nu en av tre utvalda, så kallade Preferred Suppliers, och vi avser att arbeta i en tätdialog med Preem för att planera och säkra upp framtida IT-resursbehov, säger B3IT:s vd Sven Uthorn.

Storkund tar HiQ till Polen

Konsultbolaget HiQ ska etablera en ny enhet i Polen. Det sker för att stötta kunden Eltels internationella verksamhet. Eltel började bygga tjänstebaserade processer med HiQ som integrationspartner redan för tio år sedan, och idag processar Eltel årligen 1,5 miljoner automatiserade arbetsorders genom det system som HiQ har levererat.

– För tio år sedan hade vi flera olika system och var tvungna att mata in samma information manuellt i respektive system, och med stort variation mellan våra lokala marknader. Under de senaste åren har vi harmoniserat våra informationssystem och satt upp en gemensam process för kunder i olika länder. Det utökade samarbetet gör att vi kan öka värdet för våra kunder och introducera ett enhetligt tjänstekoncept på ett effektivt och agilt sätt över alla våra marknader. Vi är glada att kunna utöka vårt strategiska samarbete utanför de finska gränserna, och bygga framtidens tjänster också i Polen, säger Tea Kaivoluoto, cio på Eltel Networks.

Consid försäkrar sig om mer Skandia

Konsultbolaget Consid, som sedan ett år tillbaka jobbar med Skandia, har nu förlängt sitt samarbete med bank- och försäkringskoncernen. Det nya avtalet sträcker sig över två år och innefattar samtliga av Consids affärsområden, som exempelvis systemutveckling, projektledning, test, UX, kommunikation, business intelligence, mobilitet och webbutveckling.

– Detta känns givetvis fantastiskt roligt. Skandia ligger väl i linje med Consids värderingar och tekniska inriktning och vi ser fram emot många spännande år tillsammans, säger Timmy Eliasson, kundansvarig på Consid.

Hur mycket är affären värd för er?
– Vi har inget ordervärde kopplat men detta ger oss såklart en fantastisk möjlighet att utveckla vårt engagemang med Skandia ytterligare. Vi är idag cirka 20 konsulter där för att ge en indikation.

Zimpler i Berlin

Det hajpade svenska fintechbolaget Zimpler, som jobbar med mobila betalningar, ska öppna kontor i Berlin.

– Under de senaste två åren har vi haft starkt fokus på funktionell programmering och. Eftersom Berlin är ett av de hetaste ställena i Europa inom detta område är det ett naturligt steg för oss. Vår plan är att anställa 150 utvecklare under de kommande åren, och jag hoppas att vi kan växa snabbt i Berlin, säger Jean-Louis Giordano, teknikchef på Zimpler.

– Zimpler är idag verksamt i Sverige och Finland och att vara på plats i Berlin hjälper oss att ta nästa steg i Europa. Berlin, Göteborg och Stockholm är alla kända som ledande nav i fintech-industrin. Att ha kontor i de städerna gör att vi kan rekrytera duktig personal och få tillgång till ett viktigt nätverk av leverantörer och partners som hjälper oss att uppnå vår vision att ge den bästa betalningsupplevelsen i Europa, säger vd Kristofer Ekman Sinclair.

Maserati kör Accenture

Lyxbilstillverkaren Maserati har gett Accenture Interactive i uppdrag att hjälpa företaget förstärka kundupplevelsen i alla digitala kanaler, samt stärka Maseratis varumärke och försäljning globalt.

Det innebär att man ska ansvara för Maseratis digitala annonsering, innehållsproduktion och analys. Ett av huvudmålen är att kundens upplevelse ska vara bra under hela köpprocessen, samtidigt som man ska lyckas bevara och betona Maseratis exklusivitet. Accenture Interactive ska stå för datadriven marknadsföring och man kommer även att ta in kreativa tjänster från Accentures byrå Karmarama.

– Vi är stolta över vårt goda rykte när det gäller att leverera fantastiska kundupplevelser, men är fortfarande måna om att ständigt bli bättre i varje kontakt med såväl existerande som potentiella kunder. Vi vill hitta nya och bättre sätt att interagera med våra kunder i alla kanaler, och genom hela köpprocessen, från marknadsföring till efterköpsservice. Det är därför vi har valt Accenture Interactive, säger Maseratis marknadschef Jacob Nyborg.

– Maseratis önskemål är tydligt: att med hjälp av Accenture Interactives digitala expertis öka sin försäljning och värdet av sitt kvalitetsvarumärke. Vi kommer att ta fram en omfattande marknadsföringsstrategi, anpassad för att uppnå båda dessa mål, säger Anatoly Roytman, chef för Accenture Interactive i regionen Europa, Mellanöstern och Afrika.

AceIQ i Citrix finrum

AceIQ är första svenska företag som blir finalist till det prestigefyllda priset Citrix Innovation Award for Partners. Det är AceIQ:s arbete tillsammans kunden Malux som anses vara en av de tre mest innovativa affärerna under 2017. Det rör sig om en komplett molnlösning som gör att man kan sätta upp en ny arbetsplats för medarbetare var som helst i världen inom någon timme, förutsatt att man har internetuppkoppling.

– AceIQ har de senaste åren växt i raketfart och har sedan 2013 ökat sin omsättning med 118 procent. Även antalet anställda har mer än dubblerats och snart inviger AceIQ sitt nya huvudkontor i Kristianstad. Det här är första gången en Citrix Platinum Partner från Sverige är finalist till utmärkelsen. Detta visar verkligen på det innovativa tankesätt som finns i vår organisation, säger en stolt Håkan Andersson, vd på AceIQ.