Svenska mjukvarubolaget Kaching har börjat få genomslag i retailsektorn med sitt mobila kassasystem, med vilket man vill konkurrera ut de gamla kassalösningar som länge varit normen i handeln.

Och nu ser bolaget ut att kunna nå ut på bred front. I somras drog man igång ett pilotprojekt tillsammans med Applekedjan Digital Inn, och nu när lösningen är på plats i butikerna ser det ut att kunna få ringar på vattnet.

– Vi har varit igång skarpt sedan i juni med Digital Inn och vi ser ett stort intresse överallt, från hela retailsektorn, säger Jonathan Allgulander på Kaching, som gläds åt att få genomslag i Applevärlden, inte minst eftersom han själv har ett förflutet på bolaget.

– Apple är en av föregångarna när det kommer till butiksupplevelser, så det här är en väldigt bra kvalitetsstämpel för vår produkt och på att vi gör rätt saker. Apple har också varit engagerat och ser gärna att vi kommer in med mer flexibla betalsystem.

Läs också: Xiaomi forsar fram igen – tar sig Oppo topp fem

Kachings system gör att säljarna i butiken har tillgång till allt i sin Ipad. Rent fysiskt finns de gamla kassadiskarna kvar, men deras uppgift idag är mest att husera de skrivare som ytterst sällan används för att skriva ut kvitton. Projektledaren Markus Danilsons på Digital Inn konstaterar att butiken varit helt kontantfri i några år, och att man idag har kommit ifrån nästan all pappershantering.

– Det är väldigt sällan som det är en kund som vill ha sitt kvitto utskrivet, säger han och konstaterar att Kachings system har varit ett lyft för såväl kunder som personal.

Den mobila kassalösningen är kopplad till butikskedjans crm-system, och tack vare det kunden alltid se status på den produkt kunden efterfrågar, utifrån ett trafikljussystem med rött för helst slut, gult för att produkten finns i lager eller någon annan av kedjans butiker och grönt för att det finns i den aktuella butiken. Den mobila kassan funkar i övrigt likt e-handel där man lägger sin order i kundkorgen och hela tiden kan följa pris, samt se vad det finns för leveransmetoder och olika typer av produktinformation.

– Den fysiska handeln närmar sig e-handelns sätt att köpa saker på. Nu har vi produktinformation på ett helt annat sätt och kan till exempel visa kunden demofilmer. Sedan vi infört det här visar våra undersökningar att kundupplevelsen har gått upp, och inte minst kundnöjdheten, säger Markus Danilsons.

Läs också: Jättemobilernas återkomst – snart tar de över marknaden

Och Digital Inns vd Per Tamm är minst lika lyrisk.

– Det här är ett sätt att möta kunden i butiken med ett säljverktyg. Du kommer mycket närmare kunden och kan visa direkt i paddan. Om produkterna finns inne och du ser hur tillbehör eller andra tjänster ändrar prisbilden. Det är mycket mer transparent. Vi vet också att checkout från butiken är en av de saker som kunden upplever som väldigt negativt. Tidigare tog en checkout fem till tio minuter. Nu tar det mellan 30 sekunder och tre minuter, säger han.

Och medan Digital Inn-personalen gläds över sitt nya kassasystem gläds som sagt Kaching åt sitt nya skyltfönster. Digital Inns nya system har nämligen låtit göra väsen av sig bland andra Apple Premium Resellers, APR. Nyligen var Applehandlare från bland annat Spanien, Italien, Portugal och Egypten på demonstration av systemet i Digital Inns butik på Sveavägen i Stockholm.

Läs också: Nu ska allt röststyras – då hamnar Sverige i bakvattnet

– De var alla och tittade hur Digital Inn jobbar med Kaching. Det finns ungefär 1 000 APR:er i världen, de flesta i Västeuropa och det här har spridit sig, så vi bjöd in ett antal för att få igång det ännu mer. Apple har också varit engagerat och det har varit stort intresse, nästan så att vi fick bromsa, säger Per Tamm.

Och Jonathan Allgulander konstaterar att snöbollen redan är i rullning, och att nästa kedja kommer igång inom kort, även det i Sverige.

– Än så länge är det bara Digital Inn som har Kaching igång, men Macforum är klara att hänga på. De går live i början av nästa år, säger han.