Det svenska startupbolaget Uniti, som genom en crowdfundingkampanj utvecklat en elbil som planeras gå i produktion 2019, har hittat ett viktigt skyltfönster för sina elbilar, som ska vara anpassade till stadsmiljö, och kommer att kunna köra 300 kilometer per laddning.

Bilbolaget har tecknat ett avtal med Media Markt Sverige, som innebär att Uniti kommer att ha showroom i kedjans varuhus i Nacka Forum och Svågertorp. Kunderna ska där kunna titta på och förhandsboka elbilen, vilket givetvis även ska gå att göra online.

Läs också: Tesla Model 3 får en ny utmanare – och den kommer från Volvo

– Samarbetet med Uniti ligger helt i linje med vår ambition att driva innovation och erbjuda våra kunder det senaste inom teknik och nya upplevelser. Unitis elbil ligger i tiden och vi är särskilt glada över att samarbeta med ett spännande svenskt startupbolag som dessutom bidrar till att stärka den svenska industrin, säger Media Markts vd Per Kaufmann.

– Våra bilar hör inte hemma hos traditionella bilåterförsäljare, utan snarare bland den senaste hemelektroniken. Media Markt Sverige är en del av Europas ledande hemelektronikkedja och det var därför ett naturligt val för oss att inleda samarbete med dem, säger Unitis vd Lewis Horne.

Planen är att Unitis elbilar ska produceras i Sverige, med själva monteringen i Landskrona. Bilarnas skal är tillverkade av återvinningsbar kolfiber och lättare kompositmaterial och första leveransen är alltså beräknad under 2019.