Globalt är kampen mellan de två pc-jättarna Lenovo och HP stenhård. Men den svenska pc-marknaden har under lång tid dominerats av HP. Morten Karlsrud, sedan ett år Nordenchef på största rivalen Lenovo – är fast besluten att ändra på detta.

– Det är bara att erkänna att HP är starka i Sverige, precis som vi är starka i Danmark. Men vi kommer att slåss för att bli störst både i hela Norden och i Sverige, som är den största nordiska pc-marknaden.

– Vi satsar mer än vi någonsin gjort i Sverige, och under 2–3 år ska vi ha jobbat oss fram till att vara störst här.

När Computer Sweden träffar Morten Karlsrud i samband med Lenovos årliga partnerevent i Stockholm nämner han ett antal åtgärder för att lyckas gå om värsta konkurrenten. De har förändrat organisationen på så sätt att själva ledningen blir mer nordisk, medan de enskilda länderna ska fokusera mer på segment. Därmed är de enskilda landscheferna borta och i stället har de chefer för områden som pc, servrar eller smb.

Läs mer: De stora analyshusen på kollisionskurs om pc – igen

– Dessutom ska vi bli tydligare i kanalen. Vi har anställt folk så att vi tydligare ska kunna fokusera på nyckelpartners. Vi ska få mer närvaro och dedikerade resurser.

Pc-marknaden i stort trampar vatten – men inom vilka områden råder tillväxt?
– Gaming är ju hett, och det segmentet har fått uppmärksamhet från alla pc-producenter. Men vi ser också att stora delar av marknaden är mer inriktade på design och funktionalitet, vilket gör att produkterna går mot att vara tunnare, lättare och se bättre ut.

– Det som det blir mindre av är att man bara köper pc efter priset, utan att ta så mycket hänsyn till andra parametrar. Traditionella desktopmarknaden har det tufft.

lenovo sverige
Morten Karslrud, Nordenchef på Lenovo har siktet inställt på förstaplatsen.

Om man ser till branscher så händer det mycket inom offentlig sektor just nu, säger Morten Karlsrud.
– Det går ju i cykler när det gäller pc-marknaden. Men i offentlig sektor har även skol-pc vuxit fram som ett nytt stort område.

I somras smög Lenovo igång en global utrullning av konceptet pc som tjänst. Detta är dock fortfarande i sin linda i Sverige.

– Det är ett experiment. Det är inte ett fullskaligt projekt. Det efterfrågas mer och mer, och för dem som vill ha det så, så finns det. Men jag kan inte säga hur många företag som väljer det.

– Men det är klart att marknaden går i den riktningen. Det handlar om att företagen vill ha flexibilitet, och inte binda upp sig, utan ha det en kvartalsvis kostnad.

Läs mer: Så har "tråkiga" Thinkpad överlevt ett kvarts sekel

Det har varit ganska stort fokus på Thinkpad i år, eftersom märket firar 25 år – har det någon effekt på försäljningen?
– Det är klart att det är positivt att ha haft ett märke så länge på marknaden. Thinkpad är ju en av världens mest sålda pc-plattformar, och den visar hur vi kan satsa kontinuerligt på innovation, design och användarvänlighet.

Hur skulle du säga att den nordiska marknaden skiljer sig åt – jämfört med övriga Europa?
– Den påminner om Schweiz och Tyskland, vi är högt uppe i värdekedjan och köper lite dyrare maskiner. Det finns också en stor acceptans för Thinkpad, säger Morten Karlsrud.