Statligt ägda SBAB ligger långt fram när det gäller utvecklingen av nya digitala tjänster. Det gäller inte minst om man jämför med deras främsta konkurrenter, det vill säga storbankerna och de andra medelstora spelarna, som har ett betydligt tyngre it-bagage att jobba med.

Som vi har skrivit tidigare är SAP fundamentet i SBAB:s it-miljö, där det har ersatt det gamla bassystemet. Och resan mot allt fler molntjänster har fortsatt successivt. Nyligen meddelade svenska City Network att SBAB blir första banken in i deras branschspecifika och privata moln City Cloud for Bank & Finance. Och frågar man it-chefen Klas Ljungkvist är det en stor fördel att ta klivet upp i molnet.

– Vi satsar oerhört hårt på att bli snabba. Det är hela anledningen till att vi har en stor och egen it-avdelning, för att kunna hantera omvärldsförändringar. Snabbhet är det sätt man vinner i en digital marknad, säger han.

Och det är inte bara hos City Network som SBAB kan stoltsera som pionjärbank. För molnjätten Salesforce, som globalt sett har många tunga bankkunder, är SBAB första svenska bank att kliva in. Men att banker och moln verkar vara en känslig fråga i Sverige visas av att samarbetet har smugits igång.

– Vi börjar i liten skala, med något som vi inte ser som verksamhetskritiskt. Det är på crm-sidan, och då främst Salesforces marketing cloud, där vi har vår leadshantering. Det hjälper oss att skapa en effektiv och bra kundkommunikation, säger Klas Ljungkvist och hans namne, vd Klas Danielsson, fyller i med att det är extra viktigt för SBAB som inte har några bankkontor.

– Det är extra viktigt att vi kan kommunicera med rätt kund på rätt sätt. Det är så vi träffar våra kunder, digitalt, så vi behöver verkligen ha bra verktyg för det.

Det faktum att man inte har massa bankkontor och ett långt arv att släpa på är så klart en viktig förklaring till att SBAB ligger långt fram i det som just nu är branschens paradgren, den digitala transformationen. Men Klas Ljungkvist är långt ifrån nöjd.

– Alla banker sitter med gamla legacysystem, men alla drömmer om att inte sitta där. Jämfört med storbankerna är vårt erbjudande i framkant. Och om tre år ska vi inte ha något legacysystem kvar alls, och då kommer vi ha helt nya förutsättningar att möta millennialkunder på rätt sätt.

Läs också: Skalp för svensk molnleverantör – SBAB blir första banken

Att huvudägaren, svenska staten, gärna vurmar för digital transformation har så klart inte varit någon nackdel när den nya it-strategin ska byggas.

Är det till och med så att ni vågar lite mer för att ni har staten i ryggen?
– Nej, det vet jag inte om man kan säga. Jag tror inte att staten som ägare skiljer sig så mycket från andra. Vi måste hela tiden utveckla vår affär för att möta kunderna, och genom att driva verksamheten framåt vill vi vara ett föredöme, svarar Klas Danielsson och säger att det finns en del tydliga direktiv från Näringsdepartementet.

– Vi ska vara ett föredöme inom hållbarhet, innovation och digitalisering. Det är vi gärna, det är tre områden som är roliga att jobba med, och som dessutom är viktiga att jobba med om man vill ligga långt fram.

– Vi är snarare under lupp mer än de andra bankerna. Jag skulle säga att det är sund konkurrens oavsett om vi är statsägda eller inte, säger Klas Ljungkvist.

Klas Danielsson säger att digitalisering idag är central del av bankens strategi, och att det genomsyrar det mesta som görs i huset.

– Vi tänker göra vad vi kan för att genomföra det så bra som möjligt och då gäller det att jag och andra i ledningen står bakom och stöder ett agilt arbetssätt och jobbar för ett modernt ledarskap, säger han och konstaterar att det agila inte minst märks på it-avdelningen.

– Utvecklingssidan är nog där vi har kommit längst, inte minst hur de är organiserade. Nästa steg är att få ihop utvecklingsteamen på ett mer affärsmässigt sätt. Att få affär och utveckling koordinerat, vi hoppas komma dit nästa år.

Läs också: Skalp för svensk molnleverantör – SBAB blir första banken

Klas Ljungkvist säger att det agila har fått en skjuts av att man jobbar mer med open stack och open source idag än tidigare.

– Vi gör ett 50-tal releaser av kod varje vecka. Jag skulle bli förvånad om någon av storbankerna gör det.

Att man har nya sätt att jobba är kanske inte heller jättekonstigt. SBAB är förvisso fortfarande en bank, men blir mer och mer it-företag. Av de 270 som jobbar på huvudkontoret i Solna jobbar ungefär hälften med it i någon form.

Så man kan säga att ni till hälften är ett it-företag idag?
– Det är så vi börjar tänka på det. Vi bli mer och mer ett finansiellt techföretag, svarar Klas Danielsson och konstaterar med en passning till konkurrenterna att det i ett sådant läge är ganska skönt att inte ha massa butiksyta.

– Det måste vara väldigt speciellt att sitta med ett stort kontorsnät där man ser att antalet besökare minskar månad efter månad. Och de omständigheterna måste man även hantera när man jobbar med hela sitt produktutbud.