Det visar statistik från företaget Apptus i Lund, som jobbar med optimering och automatisering inom e-handeln, och som har e-handelsbolag som Stayhard, Nelly, Junkyard, Cdon, Ginza, Dustin Home och MediaMax bland kunderna.

Enligt Apptus var det affärsområdena hemelektronik, mode och media som visade upp störst ökningar under handelns stora dag, Black Friday.

Läs mer: Black Friday gav kedjorna en kanonmånad

Inom hemelektronik ökade orderingången med 2232 procent och intäkterna med 3358 procent.

Inom mediehandlare ökade orderingången med 1969 procent och intäkterna med 3809 procent.

Modehandlarna ökade orderingången med 1469 procent och intäkterna med 1242 procent.

Jämförelserna gäller med den 17 november, det vill säga fredagen innan Black Friday.

Läs mer: Amazons Jeff Bezos passerar 100-miljardersgränsen efter black friday-succén

Michael Ericsson, som har titeln VP of Customer Success på Apptus, säger i en kommentar:

– Naturligtvis är det ju handeln i butik som suger åt sig all uppmärksamhet på Black Friday, men den information och den data vi har tagit fram visar att effekten på nätet är ännu större. Det är svårt att föreställa sig en fysisk butik hantera en 15-faldig ökning vilket är exakt det som modehandlare online upplevde.


Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »