Den svenska marknaden är uppenbarligen en outsinlig skatt för hugade it-konsulter på jakt efter spännande projekt. Konkurrensen är stenhård och i stort sett alla globala jättar finns här och tampas om de svenska kundernas gunst.

Det bolag som kanske är anonymast av de stora globala spelarna är franska Atos. Bolaget, som inte minst i Europa är en riktig gigant, har funnits här länge i olika tappningar.

I juli 2005 köptes det dåvarande Atos Origin Sverige upp av WM-data. Men sedan 2011 har man varit på plats igen, en återetablering som skedde genom att Atos köpte Siemens IT Solutions och Services. Och nu lovar den nytillträdda Sverigechefen Jennie Broström Lundmark att Atos ska göra en rejäl satsning ut ur skuggan.

– När Atos tittar på Europa har man sett att Norden har störst tillväxtpotential, så vi kommer att göra en stor satsning här. Och Sverige har den allra största potentialen, eftersom det är den största marknaden i Norden, säger hon.

Läs också: E-handlare ökade intäkterna med 3 800 procent under Black Friday

Att det blir ett tufft jobb är det nog få som har bättre koll på än den nya Atoschefen. De senaste tre åren har hon stångats på den överetablerade konsultmarknaden i rollen som chef för HPE:s konsultverksamhet, som numera har fusionerats in i DXC.

– Det kommer att ske en konsolidering på marknaden. Vi kommer inte att skjuta med hagelbössa på allt som rör sig, utan vi kommer att fokusera på kunder och områden där vi har konkurrensfördelar, säger Jennie Broström Lundmark om den strategi bolaget ska använda sig av.

Inom vilka områden har ni konkurrensfördelar?

– Vi är otroligt starka inom nya teknologier som analytics, AI, kvantdatorer och blockchain. Fördelen för oss i Sverige är att vi inte har den stora legacy som många andra bolag har. Vi har inga stora datacenter som kräver personal och kapital, utan vi kan verkligen gå in och leverera värde till kunden och hjälpa dem med transformationen utan att vara ett infrastrukturbolag.

Hennes tidigare kollegor på DXC betonar gärna sin storlek som framgångsrecept när de pratar Sverige som den marknad som har störst tillväxtpotential. På Atos verkar planen alltså mer vara att smyga fram.

– Vi kommer att vara lite undercover. Vi är inte ute efter de stora outsourcingaffärerna utan vi vill hellre ta projekt som är värdeskapande. Vi måste visa upp oss och bygga förtroende på den svenska marknaden eftersom vi inte har synts så mycket. Så vi kommer att vara selektiva, men de affärer vi går på kommer vi att vinna.

Under tiden på HPE har Jennie Broström Lundmark sett mycket av Atos, inte minst i Nederländerna och Belgien, där Atos är dominant på konsultmarknaden.

– Jag ser det som en gömd skatt, en liten pärla som väldigt få känner till. Atos är dessutom det enda stora globala europeiska it-bolaget, så kulturen är en helt annan. Jag har tackat nej till amerikanska och indiska bolag. Jag har sett hur amerikanska bolag behandlar sin personal, och det gäller även indiska bolag. Det här är ett europeiskt bolag som agerar europeiskt, säger hon, men lyfter gärna fram de viktiga delar som liknar de andra jättarna.

– Tittar man på Atos utifrån har de precis samma styrkor. Det är ett av de fem främsta it-bolagen i världen inom digital transformation och nummer ett i Europa inom säkerhet. Det finns fantastisk forskning och utveckling, stark leveranskapacitet och tillgång till otroliga experter.

Läs också: Google jagar AI-kompetens – öppnar forskningscenter i Kina

I Sverige har Atos cirka 120 anställda. Totalt i den nordiska region, som innefattar Norden, Baltikum och Ryssland, har man runt 1 500 på plats.

– I och med att vi inte har den stora overheaden i Sverige och Norden kan vi agera snabbare som ett mer lokalt bolag. Jag har fått något som har en otroligt stabil plattform att bygga från, så nu ska vi rekrytera och bygga utifrån de kunder vi har.

Och det är ingen tvekan om att en stor del av lockelsen ligger i att bygga upp den svenska verksamheten.

– Vi har ambitionen att växa, det är inte så många som har. I princip alla stora it-bolags mål är att bli färre i år. Det är inte vårt mål. I Sverige är vi så pass små, så om vi får in tre nya affärer har vi gjort en galen tillväxt, även om det kan ses som växelpengar för ett stort bolag. Vårt mål är inte att bli stå stora som möjligt, däremot vill vi bli så lönsamma som möjligt.

När det gäller vilka kunder man ska gå på pratar hon dels om att det finns många bolag som har kontrakt med Atos i andra länder, och det är givetvis en av de ingångar som ska användas. Och när man väl är inne är planen att växa därifrån.

Som ett europeiskt alternativ kan man tänka sig att offentlig sektor är aktuellt. Där är Atos starka på andra marknader, men det verkar inte vara något som bolaget ska storsatsa på i dagsläget.

– Vi har inte bestämt oss hur vi ska göra, det kan hända att vi går på enskilda case och inom vissa områden. Vi är till exempel starka inom försvarsindustrin i Holland och Belgien, så det kanske vi kommer att titta på. Men vi kommer absolut inte att gå in och kriga i varje offentlig upphandling.

En viktig del av satsningen i Sverige är rekrytering. En stor del av det jobbet kan ha gjorts redan igår, då Atos meddelat att man vill köpa nederländska Gemalto, med vilket man vill satsa mycket på säkerhet. Gemalto har runt 90 anställda i Sverige idag och förutsatt att affären går som planerat kan de snart vara en del av svenska Atos. Det bud som har lagts värderar Gemalto till drygt 4 miljarder euro, det vill säga runt 40 miljarder kronor.