Det blev en tråkig avslutning på 2017 för den klassiska it-återförsäljaren Misco, som likt Dustin har sitt arv i katalogförsäljning.

I mars stod det klart att det brittiska riskkapitalbolaget Hilco Capital köpte ut Misco från den tidigare ägaren, amerikanska Systemax.

– Det är en stor lättnad. Det vi har känt omedelbart är att det har blivit kortare beslutsvägar och mindre byråkrati. Vi håller på att ta fram en strategi nu som vi ska arbeta efter. Tanken är att vi ska satsa på det vi är bäst på i respektive land, sade vd Christoffer Jernberg då.

Läs också: Misco växlar upp med ny ägare: ”en stor lättnad”

Idag står det klart att den nya strategin och de nya ägarna inte var räddningen, utan snarare dödsstöten. Den 12 december lämnades konkursansökan in.

– Det blir inte alltid som man har tänkt. Den förra ägaren kunde inte lyfta oss på det sätt som vi hade hoppats på, säger en mer nedtonad Christoffer Jernberg idag och konstaterar att det inte fanns kraft nog att rädda den svenska verksamheten.

– Misco England gick under för två månader sedan fram till dess fanns det goda intentioner.

Men efter den engelska konkursen försvann intresset för den svenska delen.

Vad som händer med den svenska verksamheten nu återstår att se. En konkursförvaltare är utsedd och utredningen pågår.

– Det pågår diskussioner med olika delar av bolaget, säger Christoffer Jernberg.

Svenska Misco har 25 anställda och omsatte 204 miljoner under 2016. Med facit i hand kan man konstatera att den nya ägaren satsade på fel saker, och det är svårt att hävda att det fanns någon vidare kontinuitet i hur man jobbade i Europa.

Läs också: It-återförsäljarna blir bilhandlare – ”20 procent säljer fordon om fem år”

– Den strategi som antogs 2012 vet jag inte om den var helt rätt, med affärssystemet som antogs och det servicecenter som byggdes i Budapest. Sedan har det europeiska ledarskapet bytts ut ofta. Under de tre och ett halvt år jag har varit här har vi haft tre olika europeiska chefer.

Var det aldrig aktuellt att byta ägare?

– Innan det blev konkurs hade vi diskussioner med eventuella spekulanter, men det fanns inte tillräckligt med tid för att göra klart något. Hade vi haft mer tid på oss hade det kanske kunna lösa
sig.

Om Misco-vd:n ska ge en snabb förklaring till varför verksamheten gick omkull säger han så här:

– Vi hann aldrig ställa om till den nya sortens it-försäljning med tjänster och service. Om man inte är superslimmad i alla bitar så överlever man inte med de små marginaler som finns på hårdvara. Man måste vara expert på distribution och logistik och anpassa sina volymer.