Teknik och marknadsföring smälter allt mer samman. Vår systersajt CMO har tittat närmare på de viktigaste tekniktrenderna under nästa år för marknadscheferna – och de tre viktigaste trenderna är: Mobilitet, dataanalys och AI.

Det råder ingen tvekan om att mobilen har blivit kärnan i den digitala marknadsföringens ekosystem – och marknadschefer måste lägga ännu mer kraft på att förstå hur nästa generations konsumenter interagerar med varumärken via de här enheterna nästa år.

Yngre generationer använder mobilen mer, både för att göra research och för att köpa produkter.

Analytikerfirman Forrester hävdar att smartphones snabbt antar rollen som central komponent i den breda digitala upplevelsen. För att klara sig måste smarta företag fortsätta att investera kraftigt i den underliggande tekniken för att kunna leverera upplevelser.

Läs också: GDPR ställer nya krav på e-posthantering – här är åtta tips

Det gäller att hitta en balans mellan att förbättra sina mobila erbjudanden i appar och mobila webbsajter, och samtidigt upprätthålla de strategier man har i de andra ekosystemen.

Att arbeta med dataanalys – både för att stärka kundernas förtroende och för att utforma till exempel lojalitetsprogram – blir en nyckel för framgång under 2018. Enligt Forrester nådde förtroendet mellan varumärken och kunder all-time-low under 2017, som mäter detta utifrån ett index. Detta måste återupprättas. Ny teknik kan spela en viktig roll i arbetet för att återupprätta detta.


Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »


Marknadsavdelningarna har tillgång till stora mängder data och olika analysverktyg för att bättre förstå sina kunder. Den stora trenden är att i högre grad försöka rikta erbjudanden och göra dem mer personliga. Konsumenter blir bombarderade med så mycket information att de tröttnar, och i stället måste marknadsavdelningarna förstå vilka de är, vad de vill ha, och ge det till dem när de vill ha det.
Ytterligare en punkt för marknadschefen inför 2018: Förvänta er stora saker från artificiell intelligens och maskinlärning.

Enligt kundvårdsjätten Salesforce så kommer AI som används av marknadsförare att växa med mer än 50 procent under de närmaste två åren. Just när det gäller att individanpassa erbjudanden så väntas AI spela en nyckelroll. Med hjälp av de här teknikerna kan marknadsavdelningarna strömlinjeforma marknadsföringen så att den når fram till rätt mottagare. AI och maskininlärning kan bli ett viktigt verktyg just för att förstå vad konsumenter gillar och ogillar, och vilka erbjudanden som ska riktas till vilka kunder.

Läs också: Skriande behov av dataanalytiker på marknadsavdelningarna

Därutöver bör marknadscheferna hålla ett öga på vad som händer inom blockkedjetekniken. Den kanske inte är tillräckligt mogen för att använda i praktiken än, men med tiden har den potential att bli ett viktigt verktyg också på marknadsavdelningarna. Och även om det kanske mest är CIO:n på företagen som grubblar över hur blockkedjan bäst kan användas så skadar det inte att marknadschefen har koll. I framtiden kan den här tekniken vara central.