Det har varit hektiskt för e-handlare och paketdistributörer de senaste månaderna. Black Friday drog iväg och andelen paket hos Postnord ökade med 51 procent. Långt över de 20–30 procent som e-handlare och Postnord hade väntat sig.

Och julen fortsätter i samma stil och landar långt över tillväxtprognosen på 15 procent. Hittills har Postnord levererat fyra miljoner e-handlade paket, 25 procent fler än förra året.

Läs också: E-handlare ökade intäkterna med 3 800 procent under Black Friday

Toppen vid jul har stor betydelse för e-handlarna. I en undersökning som nätbetalningsföretaget Payson gjort bland nästan 500 e-handlare uppger 59 procent att deras försäljning stiger till jul. 29 procent av dem förväntar sig också att årets julhandel ska bli bättre eller mycket bättre än förra året.

Enligt HUI Research förväntas julhandeln i år växa med tre procent, motsvarande 78,5 miljarder kronor. Och faktum är att det det mesta av detta troligen hamnar i e-handeln.


Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20–21 mars 2018 »


I ett pressmeddelande från november säger HUI Research vd Jonas Arnberg:

– Under 2017 har en stor del av försäljningstillväxten i sällanköpsvaruhandeln gått till e-handeln och julhandeln kommer att se likadan ut, det vill säga att julhandelns tillväxt sker på nätet.