Från och med årsskiftet är affärssystemkonsulten Istone ett danskt bolag. Detta efter att man köpts upp av sin kollega Columbus, ett bolag som är noterat på Köpenhamnsbörsen.

Columbus har sedan starten haft en stor del av sin verksamhet utanför Danmark. Totalt har man 2 055 anställda och en omsättning runt 2,5 miljarder kronor. Av personalstyrkan sitter cirka 300 i USA, 250 i Storbritannien, 200 i Indien och 300 hemma i Danmark.

Med den svenska Istonestyrkan på 450 personer ombord kommer Sverige nu att bli bolagets enskilt största land, och det är något som gläder vd Thomas Honoré storligen.

– Det som var extra intressant med Istone är att vi inte finns i Sverige sedan tidigare. Det är svårt att jobba i Norden om man inte finns i det största landet, men det gör vi nu. Och eftersom tillverkande industri är en stor del av vår verksamhet var det extra viktigt eftersom Sverige är ett starkt industriland, säger han.

Läs också: Storstädning väntar på IBM – 30 000 kan bli berörda

Men det är inte bara ett nytt störstaland som Columbus får genom sitt svensk storförvärv. Det danska bolaget har fram tills nu jobbat till 100 procent med Microsoft, och Dynamics. Med Istone breddas produktfloran avsevärt.

– Vi får två nya teknologiplattformar. Infors M3, som vi är mycket nöjda med att få in. Den är mycket stark inom industrin och distribution. Dessutom får vi kompetens inom e-handel. Där var Istone redan störst i Norden, och när vi kombinerar affärerna blir vi ännu starkare. Nu får vi tre starka ben att stå på: Dynamics, M3 och e-handel, plus att vi dessutom har 35 personer i ett SAP-team, säger Thomas Honoré.

Redan för fyra år sedan träffades Thomas Honoré och Istones vd Markus Jakobson för första gången.

– Men det var först för ett år sedan såg vi att det finns synergier i att jobba tillsammans, konstaterar Columbus-vd:n.

Det alltid lika förekommande pratet om hur väl två bolag, som är på väg att slås ihop, kommer att passa för varandra stämmer i alla fall väl in på det här fallet när det gäller målgruppen. Thomas Honoré säger att båda bolagen har fokus på privata bolag inom tre huvudbranscher: mat, retail och tillverkande industri.

– Vi brukar beskriva det som bolag som jobbar med ett fysiskt flöde av varor, det vill säga bolag som producerar eller distribuerar något fysiskt, och där finns det en stor samsyn i hur vi jobbar.

Bland de svenska kunderna finns exempelvis Sandvik, Atlas Copco, Toyota Material Handling bland M3-kunder, och Jollyroom, Lindex och Kronans Apotek bland e-handelskunderna. Och för Columbus handlar det nu inte bara om att hitta nya kunder utan även kunna utöka engagemanget hos de man redan har.

– Sverige är en väldigt intressant marknad. Speciellt inom e-handel finns det mycket tillväxt. Vi jobbar ofta med långa kontrakt och det finns oftast många projekt kring det. I Columbus har vi till exempel bra business intelligence-lösningar för crm. Där tror jag att vi kan bidra med mycket.

Läs också: CGI tar hem viktig storskalp – här är veckans it-affärer

Hur ser målsättningen i Sverige ut?
– Det har vi inte satt något mål för än. Vi vill gärna växa vår verksamhet med 10 procent per år, och det vill vi även i Sverige. Sverige verkar dessutom ha mer tillväxt än Norge och Danmark. Det finns som sagt en stark industri här så vi har stora förväntningar på att vi ska växa i Sverige.

Hur man ska jobba i Sverige framöver är tydligt. Tanken är att den svenska Istone-organisationen ska jobba på som vanligt, men med en ny ägare i bakgrunden. Och dagarna är även räknat för företagsnamnet. Från och med 1 januari 2019 kommer även det svenska bolaget heta Columbus.

– Det är det sättet vi alltid jobbar på. Istone är det varumärke som är mest känt i Sverige nu. Och det är viktigt att ta det lugnt i början och låta personalen vänja sig. Namnet är en stor del av identiteten, säger Thomas Honoré.