E-handeln är inne i fasen där det inte längre räcker att bara ha etablerat en e-handelsfunktion. Nu måste företagen utmärka sig i konkurrensen genom egna digitala erbjudanden och genom att ge kunderna en personlig och enkel digital upplevelse.

Teknik för marknadsföring, så kallad martech, spelar en nyckelroll här.

Läs mer: Negativt trendbrott: Investeringarna i martech går ner

Men en stor global studie som gjorts av undersökningsföretaget Vanson Bourne på uppdrag av Sitecore, bland 1 240 beslutsfattare inom marknadsföring och it, visar på en del oroväckande resultat, sett med svenska ögon. För även om tilltron till e-handeln verkar större i Sverige än det globala genomsnittet så är svenska organisationer mindre benägna att lägga pengar på martech.

– Jag tror att vi i Sverige har fått lära oss att vi ligger i framkant, och att vi därför inte känt samma tryck att investera i den här typen av verktyg, säger Jonas Luthander, försäljningschef på Sitecore, som levererar martech-lösningar.

– Dessutom kan man tänka sig att på marknader där Amazon redan tagit sig in så har företagen varit tvungna att ta tag i det här, det har blivit en fråga för ledningsgruppen tidigare.


Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »


De svenska företagen i undersökningen väntas under året som kommer spendera i snitt 11,5 miljoner kronor på lösningar för e-handel. Globalt är genomsnittet 13,2 miljoner.

De här verktygen kan syfta till att dela med sig av information och få ut informationen i rätt kanaler, men det handlar också allt oftare om att förstå kunderna. Vem är det som handlar? Är det en ny eller en lojal kund? Går de in via mobilen eller datorn? Därutöver finns det verktyg för att automatisera de här processerna.

Här kommer en del viktiga slutsatser från undersökningen, som är gjord bland företag med fler än 500 anställda.

Läs merSkriande behov av dataanalytiker på marknadsavdelningarna

Sverige är en av de mer optimistiska marknaderna när det gäller tron på e-handelns utveckling de kommande 12 månaderna. Bland beslutsfattarna i studien tror 85 procent på tillväxt, att jämföra med den globala siffran på 81 procent. Svenskarna tror också på en starkare tillväxt (6,08 procents tillväxt mot 5,59 procent globalt).

Ändå spenderar alltså de svenska organisationerna mindre pengar på sina e-handelskanaler än det globala snittet (1,43 miljoner dollar i snitt i Sverige och 1,62 miljoner globalt).

Sverige ligger också långt efter snittet vad gäller att anställa en web content management-specialist (38 procent mot 70 procent).