Allt eftersom bilarna blir mer uppkopplade, och eventuellt också självkörande inom en inte alltför avlägsen framtid, så börjar det också talas om behovet av it-säkerhet.

En ny undersökning som säkerhetsföretaget Irdeto har gjort visar också att det här börjar bli en fråga som köparna tar hänsyn till. Av 8 000 deltagare i studien uppger 53 procent att de förmodligen kommer att utvärdera bilens förmåga att försvara sig mot cyberattacker vid framtida bilköp. Bland dem som har en uppkopplad bil är 59 procent bekymrade över att deras bil kan bli måltavla för cyberangrepp.

Läs mer: 60 miljoner skäl till att it-jättarna vill in i bilindustrin

Bo Ericsson som sitter i regeringens expertråd för autonoma bilar, och är vd för Sveriges fordonsverkstäders förening, håller med om att it-säkerheten är ett allt större bryderi för fordonsbranschen.

– Det är ett växande problem, helt klart. Nuförtiden kan man ju läsa om hur ungdomar hackar sig i in i Pentagon, varför skulle de inte kunna hacka sig in i en bil?

– Det handlar om att någon annan kan ta kontroll över bilen, det är något man inte får förringa. Det räcker att någon hackar ett fordon så kommer hela systemet att få en törn. 

Bo Ericsson
Bo Ericsson sitter i regeringens expertråd för autonoma bilar.

Mot bakgrund av detta är det ett tecken i tiden att den gamla smartphone-tillverkaren Blackberry igår gjorde en stor lansering av en säkerhetsplattform som vänder sig just till fordonsindustrin. Produkten som går under namnet Jarvis är en molnbaserad skanningslösning som går igenom bilens mjukvaror för att identifiera sårbarheter och säkerhetsrisker. Blackberrys vd John Chen säger att den här lösningen genomför den kontroll ”på minuter” som skulle kräva ”ett stort antal experter och mycket tid” för att göra manuellt.

– Uppkopplade och självkörande bilar kräver några av de mest komplexa mjukvaror som någonsin utvecklats. Det är en stor utmaning för fordonstillverkare att försäkra sig om att koden överensstämmer med bransch- och tillverkningsspecifika standarder och samtidigt utkämpa den kamp det innebär att vara en stor och frestande attackyta för cyberkriminella, säger John Chen i en kommentar.

De som använder det här systemet ska betala efter användande, och när det väl införts ska fordonstillverkare ha online-tillgång till systemet och kunna skanna mjukvara i alla stadier av utvecklingen. Det ska alltså både kunna utvärdera ny mjukvara och bedöma befintlig mjukvara.

Läs mer: Ericsson larmar till regeringen – Sverige ligger efter på 5g

Bo Ericsson efterfrågar just den här typen av lösningar från it-branschen och han tror att vi framöver kommer att få se flera sådana här produkter.

– Det här är bara början, och jag tror verkligen Blackberry är på rätt spår här. Vad fordonsindustrin behöver är tjänster där leverantören tar på sig ”allt”, där man kan koppla upp en mängd fordon som en tjänst, och där it-leverantören kontrollerar varje system och säkerheten.

– Man skulle också kunna tänka sig i att bilen i framtiden kontrolleras så fort man parkerar den på kvällen. Sedan är ju 4g för klent för det, men med 5g kommer man att kunna göra helt andra saker. Då kan man jobba med informationsflödena på ett helt annat sätt. 

John Chen
John Chen, Blackberry.

Klart är att Blackberry också har stora förväntningar på den här lösningen.

– Jarvis är en gamechanger för OEM:er eftersom de nu för första gången får en komplett, konsekvent och nära en realtidsbild av säkerheten i ett fordons hela kodbas. Därtill får de insikter och deep learning-funktioner som behövs för att förutse och rätta till sårbarheter, säkerställa kompatibilitet, och vara ett steg framför de illvilliga aktörerna, säger John Chen.