Med tanke på dagens arbetsmarknad för utvecklare så är det nog många som funderar på att starta eget. Utsikterna att få uppdrag är goda, speciellt om man har varit med ett tag. Tanken att stoppa en större del av arvodet i egen ficka är tilltalande och, kanske framför allt, möjligheterna lockar att styra sin egen tid och tillvaro i en högre utsträckning.

Men allt är förstås inte guld och gröna skogar när man blir konsult i egen regi. Här tipsar CIO.com om saker att se upp med.

Svårt att sälja på distans
Om du bor i Stockholm eller i någon annan större stad så kanske det finns gott om kunder på nära håll. Men om du vill bo ute på landet blir det svårare. Om du ska lyckas sälja in dig själv som konsult till nya kunder så krävs det ofta fysiska möten, i alla fall till en början.

Läs också: Grundkunskaperna som ger dig en lysande framtid inom it

Det blir inte minst viktigt om du planerar att jobba på distans när ett projekt kommer i gång. Och även när ett projekt är i gång kan det behövas fysiska möten ibland, även om de inte krävs av tekniska orsaker. Många kunder vill faktiskt träffa de konsulter de betalar mycket pengar till.

Ej förhandlingsbara kontrakt
En del företag använder standardkontrakt, både för anställda och konsulter, för att skydda affärshemligheter och för att folk som anlitas inte ska jobba för konkurrenter. Det går vanligtvis inte att göra undantag från sådana avtal.

Det här kan bli problematiskt för konsulter, speciellt om man har flera uppdragsgivare. Ett problem är att en ensam konsult inte har så mycket tyngd att sätta bakom sina krav. I värsta fall kan ett underskrivet avtal leda till att man missar framtida lukrativa uppdrag. En annan fara är att man ger upp rättigheter till smarta lösningar till kunden.

Och den som jobbat som konsult ett tag, med flera uppdragsgivare, kan lätt snärja in sig själv i motsägelsefulla överenskommelser. Det gäller att hålla koll på alla underskrivna avtal. Det gäller också att undersöka vilka standardavvikelser från sådana här kontrakt som är möjliga att kräva ur juridisk synvinkel.

It-motvilja
Många är skeptiska mot it-folk och mot it i allmänhet, ibland säkert av goda skäl. Det här kan vara jobbigt nog som anställd på en it-avdelning och kanske än värre som konsult. Krydda hela anrättningen med att en skepsis från anställd it-personal gentemot konsulter också kan finnas. Det senare kan till exempel bero på att konsulter antas tjäna bättre än anställda.

Det här kan leda till problem med kommunikation och med att få tillgång till information. Och kanske framför allt till motvilja hos kunden att prova nya idéer som du presenterar.

Det finns nog ingen enkel lösning på det här problemet. Prova med tålamod, god pedagogik och att göra ett bra jobb. Det skadar inte att försöka vara trevlig också.

Den förste att få gå
I en högkonjunktur med brist på utvecklare är det lätt att vara konsult. Men läget kan förändras och även i en högkonjunktur kan vissa företag få problem, i värsta fall dina kunder. I så fall blir du som konsult ofta den första som får gå.

Om det ekonomiska läget förvärras generellt så lär det också bli svårare att få nya uppdrag. Var beredd på att vara flexibel, vad gäller typen av uppdrag du åtar dig.

Hänga med i teknikutvecklingen
Som du vet går den tekniska utvecklingen snabbt. Och det kan vara problematiskt för en egenkonsult. Risken finns att en sådan kör fast i den kompetens som redan finns och så en vacker dag är inte den lika eftertraktad längre. Och då kan man inte räkna med att någon betalar för att man ska förkovra sig.

Det gäller helt enkelt att anstränga sig att hänga med. Använd onlinekurser, kolla in forum, gå på meetups, och så vidare.

Agilt eller vattenfall?
Oberoende av om ett företag använder agila metoder för utveckling eller mer traditionella arbetssätt så är det fullt möjligt att det är fast pris som gäller för konsultinsatser. Och fast pris kan vara ett problem för båda parter, förutom att det i många avseenden går stick i stäv med att jobba agilt.

Läs också: Allt fler jobbar på distans – det ställer nya krav på cheferna

En konsult kanske låter bli att skapa en bra lösning, eftersom det inte ingår i specifikationen. En uppdragsgivare kanske försöker klämma in extra jobb i specifikationen. Som konsult i egen regi ska du så klart se upp med det senare, vilket kan vara svårt om du vill göra ett bra jobb.

Kommunikation, igen
Inte nog med att ej teknisk personal och it-personal på ett företag kan ha problem med att kommunicera, som konsult kan du råka illa ut på grund av det på flera sätt. Du kanske får en specifikation från någon på kundens it-avdelning, som den personen försökt slå fast i samtal med verksamhetsfolk. Och så vidare, riskerna för problem är många.

Ett typfall är att en ej teknisk person inte förstår hur mycket jobb som krävs för att bygga en it-lösning och att en it-person hos kunden skickar uppdraget vidare till dig, fast beskrivet annorlunda än vad det ursprungligen beskrevs.

Som konsult behöver du se till att du få informationen från hästens mun, alltså från den ursprungliga uppdragsgivaren.