De tre svenska affärssystemsleverantörer som länge gick under epitetet de tre I:na, det vill säga IFS, IBS och Intentia, kan fortfarande göra skäl för epitetet. Det är dock bara IFS som är kvar med sitt originalnamn. Intentia gjorde en sväng via Lawson men heter idag Infor.

Och det tredje bolaget, IBS, har länge fört en anonym tillvaro, men bolaget har fortfarande huvudkontor i Sverige, även om man idag har bytt namn till Iptor.

När Computer Sweden träffade IBS för drygt fem år sedan var det en revanschhungrig ny vd med en ny ägare i ryggen som tog emot. Kontoret i Solna är fortfarande detsamma, och även den här gången är det en ny ägare som har tagit in en ny vd.

Men den här gången är alltså namnet nytt, och Jayne Archbold, som leder styrkan idag, är övertygad om att bolaget har mer att ge.

Hon började som vd på Iptor för snart två år sedan. Dessförinnan har hon haft en 18-årig sejour på brittiska affärssystembolaget Sage.

– Det var dags att göra något annat. Jag slutade i december 2015 och hade tänkt vara ledig ett halvår, säger hon, men konstaterar att det inte blev så.

Istället ringde IBS nya ägare Marlin Equity och erbjöd henne jobbet som vd. Hon beskriver de nya ägarna som ett Los Angeles-baserat investmentbolag som gör mycket investeringar i Europa.

– Det är lite av en nisch för dem att rikta in sig på äldre europeiska teknikbolag som behöver göra en turnaround. De tyckte att det passade bra med en brittisk vd eftersom bolaget har stort fokus på Europa, säger Jayne Archbold, som var väl familjär med det svenska bolaget sedan tidigare.

– Jag mötte IBS som konkurrent för tio år sedan. Sedan undrade jag lite vad de gör nuförtiden. För det var inte tydligt vad de gjorde.

Men det ska det alltså bli ändring på, om hon och Marlin Equity får som de vill.

– Det finns en väldigt stark kundbas, och en bra teknik. Nu ska vi återställa vår styrka i Europa, säger hon och konstaterar att strategin idag ska bygga på tre saker.

Den första kallar bolaget Customer for life, och det handlar om att behålla de kunder man har.

– Det är det viktigaste av allt, det är där styrkan i verksamheten finns. Vi har ett enormt starkt arv och en stark kundbas globalt, inte minst i Sverige. Min syn på det hela är att vi ska ta kunderna tillbaka till hjärtat av verksamheten. ERP är kärnan och det är det som ska vara i centrum, säger Jayne Archbold.

Den andra punkten handlar om att Iptor ska vara hjältar på det bolaget kallar sin marknad.

Läs också: IBS vd sågar förra ägarna

– Vi ska vara selektiva med vilka kunder vi satsar på. Förra året riktade vi mest in oss på mediemarknaden i USA. I år kommer huvudfokus att vara verkstadskomponentindustrin i Sverige, Benelux och Storbritannien.

Nummer tre är molnet, där man i förra veckan presenterade ett nytt samarbete med IBM, som kommer att vara Iptors molnpartner.

– IBM ska stå för infrastrukturen och vi ska fokusera på kunderna. Vår mjukvara är byggd på IBM:s Power i-plattform. Det här är inte bara ett tekniksteg framåt, utan även en försäkran om att vi ska leva 40 år framåt också. Vi tittar också på hur vi ska kunna utveckla nya tjänster för digital logistik, bland annat tittar vi på hur man ska kunna använda Watson.

Att hon nämner just 40 år syftar på att bolaget firar 40-årsjubileum i april i år, och inte minst de senaste åren dit har varit en bergochdalbana. Idag har Iptor 350 anställda globalt, och av dessa sitter drygt 85 i Sverige. För 20 år sedan hade bolaget runt 4 000 anställda, men Jayne Archbold konstaterar att det inte är helt jämförbart eftersom man även sålt av delar sedan dess.

Sverige är i särklass det viktigaste landet, men bolaget har fortfarande kunder över hela världen. USA och Australien nämns och utanför Norden är de två starkaste marknaderna Belgien och Frankrike. De kunder man riktar sig till är företag som jobbar med distribution, som bolag inom läkemedelsindustrin, bilindustrin och tillverkande industri.

Det gamla arvet är också en av flera förklaringar till att man har valt att byta namn till Iptor, ett namn som ursprungligen kommer från konsultbolaget Iptor som köptes 2005.

– Internet fanns inte när vi bildades. Googlar man IBS kommer det upp en hel del resultat om magsjukdomen med samma namn. Vi tittade på olika företagsnamn. Iptor var en underdivision till IBS, där man jobbade med molntjänster, och molnet är en viktig del, så istället för att byta helt använde man ett namn vi redan hade.

De tre svenska i:na finns alltså alla kvar idag, och de tre har alla i högre grad hittat sin nisch på respektive marknad, än att vara konkurrenter med varandra. Jayne Archbold brottas med ungefär samma situation som sin brittiska kollega Alastair Sorbie på IFS, att ha SAP och Microsoft som huvudrivaler.

– De två är våra huvudkonkurrenter. Vi ställs inte särskilt ofta mot IFS eller Infor. Anledningen är att vi fokuserar på det som vi är riktigt starka på, och det gör nog de också. Det finns utrymme för oss alla tre, konstaterar Jayne Archbold.

Läs också: Nu ska AI stöpa om affärssystemen

Under hennes två år på bolaget har alltså mycket kraft legat på att utveckla det man har. Och det uppdrag hon har fått från ägarna Marlin Equity beskriver hon på följande sätt:

– De vill försäkra sig om att strategin levereras. Det är deras främsta prioritet. Verksamheten hade krympt under de senaste åren, och min roll är först och främst att stabilisera det.

Hur pekar pilarna i dagsläget?

– Vi växer sakta. Tittar man på vinsten så ser den bättre ut än tidigare. Vi har tre gånger högre vinst idag än när de köpte oss, så där är vi någorlunda nöjda. Jag tillträdde 2016. Mitt första år handlade det om att se över verksamheten, 2017 var ett stabiliseringsår och i år kommer vi förhoppningsvis ha en försiktig tillväxt.

Och i och med det vill hon och bolaget alltså blicka framåt. Jayne Archbold är i Sverige några dagar i veckan, och till sin hjälp på kontoret i Solna har hon numera en viktig avlastning i form av den operative chefen Kristian Niklasson, som har ett förflutet på Etteplan, men som i höstas anslöt från Top Image Systems. Och fler rekryteringar för Norden är på gång.

– En Nordenchef ska anställas. Vi behöver framför allt mer fokus på säljsidan i Norden. Den rekryteringen drar igång snart.